Pressmeddelande

Stort rekryteringsbehov inom sjöfarten

Pressmeddelande

Den svenska sjöfartsbranschen står inför ett stort behov av personal. Enligt Transportföretagens rapport Tempen på sjöfartsbranschen 2025 behöver närmare 2 200 nya medarbetare rekryteras till och med 2027. Om behovet inte möts riskerar både persontransporter och svensk export att påverkas.

Totalt inom sjöfarten väntas omkring 600 personer gå i pension fram till 2027, vilket innebär att många års erfarenhet kommer att behöva ersättas.

– Svensk sjöfart är avgörande för Sveriges handel men också viktig för besöksnäringen. Om vi inte klarar av att på lång sikt säkra kompetensförsörjningen riskerar det att drabba både Sveriges tillväxt och försörjningsförmåga. Som ett exportberoende land där över 90 procent av utrikeshandeln i något läge transporteras till sjöss, är det oerhört viktigt att unga och yrkesväxlare ser sjöfarten som en framtidsbransch där man kan utvecklas, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Otillräckligt med utbildningsplatser

Inom flera områden ser branschen tecken på att utbildningssystemet inte möter rekryteringsbehovet. Om alla studenter inom gymnasiala sjöfartsutbildningar skulle klara examen och välja arbeten inom branschen, skulle det beräknade behovet inom däck och maskin kunna tillgodoses. Så ser det dock inte ut och därför efterfrågas fler utbildningsplatser. Dessutom finns yrkesroller med extra stora utmaningar. Ett sådant exempel är kockar, där två av tre företag som svarat i undersökningen uppger att de haft problem att rekrytera. Kockyrket står också för en tredjedel av alla ej tillsatta tjänster inom branschen.

Fler svenskflaggade fartyg kan öka behovet ytterligare 

En positiv trend inom sjöfarten är att fler rederier väljer att flagga sina fartyg svenskt, vilket kan medföra att behovet av svensk personal ökar över tid.

– Inflaggningen i kombination med det oroliga omvärldsläget kommer sannolikt öka efterfrågan på svensk personal inom sjöfarten. I praktiken kan det innebära att det på några års sikt behövs fler än de 2 200 nya medarbetare, som rapporten pekar på. I en sådan situation kommer vi helt enkelt behöva skruva upp prognosen för branschens rekryteringsbehov ytterligare, avslutar Caj Luoma.  

 

Läs hur Transportföretagen arbetar med kompetensförsörjning inom transportbranschen här.