Nyhet

EU måste se till att nya regler för flygpassagerare gör flygresandet bättre – inte dyrare

Transportföretagen Flyg uppmanar regering och svenska EU-parlamentariker att ta ansvar för ett balanserat reformarbete av EU:s flygpassagerarrättsregler. I ett öppet brev pekar branschen på att de aktuella förslagen riskerar att göra flygresandet både dyrare och krångligare – utan att stärka passagerarnas ställning

– Flygresenärer inom EU har redan världens starkaste konsumentskydd. Vi står helhjärtat bakom starka passagerarrättigheter, men reglerna måste vara proportionerliga, fungera i verkligheten och ge resultat som faktiskt gynnar resenärerna, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg.

I ett öppet brev till svenska och europeiska beslutsfattare framhåller Transportföretagen Flyg att revisionen av EU-förordning 261/2004 måste fokusera på förändringar som faktiskt förbättrar resandet:

  • Höjda ersättningströsklar vid förseningar: så att flygbolagen får tid att lösa störningar och genomföra flygningen i stället för att ställa in. Det gynnar både passagerare och miljö, eftersom onödiga inställningar ofta leder till ännu längre förseningar.
  • Nej till krav på obligatoriskt gratis kabinbagage: som skulle göra flygen tyngre, öka utsläppen, öka trängseln i kabinen, påverka punkigheten och i praktiken höja biljettpriserna för alla.

Rimligare tidsgränser – för både passagerare och flygbolag

I dag har flygpassagerare i EU rätt till ekonomisk kompensation redan efter tre timmars försening. Det låter kanske rimligt – men i praktiken innebär det att flygbolagen bara har några få timmar på sig att hitta ett nytt plan, bemanna det, tanka, lasta om bagage och catering och få allt redo för avgång.

När den tiden inte räcker till tvingas bolagen ofta ställa in flyget helt, trots att felet kunde ha lösts med lite mer tid. Det drabbar passagerarna som får vänta ännu längre eller resa dagen efter.

Transportföretagen Flyg vill därför att EU återgår till Kommissionens ursprungliga förslag om mer realistiska tidsgränser innan ersättning utgår:

  • 5 timmar för kortare flygningar
  • 9 timmar för medeldistans
  • 12 timmar för långdistans

Det var just dessa nivåer som EU-kommissionen själv föreslog redan 2013 för att skapa ett mer rättvist och hanterbart system. Förslaget hade brett stöd i Sverige – från både flygbranschen, myndigheter och domstolar – eftersom det skulle leda till färre inställda flyg och kortare totala förseningar.

– Tre timmar är lång tid att vänta i en terminal, men väldigt kort tid att hitta ett nytt plan, lokalisera personal, tanka, fylla catering och få allt på plats. Om tidsgränsen höjs något hinner flyget ofta avgå – och passagerarna kommer fram samma dag. Det är bättre för både resenärerna och miljön, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg.

– Målet för alla borde vara att passagerare kommer fram, om än senare – inte att flyg ställs in i onödan.

Handbagage ska inte regleras bort från sunt förnuft

En av de mest omdiskuterade punkterna i Europaparlamentets förslag gäller ett krav på obligatoriskt gratis kabinbagage. Det låter kanske bra, men riskerar att slå mot både resenärer och flygets frihet att konkurrera.

– I praktiken handlar det här om att begränsa rätten att sätta pris på sin egen produkt eller tjänst. Flygbolag ska, precis som alla andra företag, kunna erbjuda olika prispaket – där den som vill resa lätt inte tvingas betala för någon annans väska, säger Fredrik Kämpfe.

Transportföretagen Flyg menar att frihet att välja är en grundläggande konsumenträttighet och numera är konsumenter vana vid att kunna välja exakt det man vill köpa. Att EU vill detaljreglera vad som ska ingå i en biljett riskerar att göra resandet både dyrare och mindre flexibelt.

– Du kan välja mellan olika tjänstenivåer i allt från banken till bageriet – och så ska det också vara när du reser. Den som vill ha extra service ska kunna köpa den, men ingen ska tvingas betala för något de inte använder. Det är rimligt, modernt och miljösmart, säger Kämpfe.

Enligt IATA och flera europeiska flygorganisationer skulle ett EU-krav på ”gratis” handbagage öka vikten ombord, öka bränsleförbrukningen, försämra punktligheten och driva upp biljettpriserna för alla.

Kraftigt ökade kostnader – utan bättre resor

Enligt en studie från konsultföretaget Steer för EU-kommissionen uppgår kostnaderna för dagens kompensationsregler till omkring 8 miljarder euro per år – ungefär 90 kronor per biljett. Om parlamentets förslag blir verklighet kan kostnaden nästan fördubblas till 15 miljarder euro – motsvarande 170 kronor per biljett, enligt beräkningar från IATA.

– Det här är pengar som i slutänden betalas av resenärerna. Ett överreglerat system riskerar att urholka tillgängligheten, särskilt i ett land som Sverige där flyget är en förutsättning för regional utveckling, säger Kämpfe.

– För Sverige, med sina långa avstånd och stora regionala skillnader, är flyget avgörande för tillgänglighet och sammanhållning. Vi behöver regler som stärker resenärerna utan att försvaga de flygbolag som faktiskt håller ihop landet, avslutar Fredrik Kämpfe.

Ta del av det öppna brevet genom att klicka på länken:

Öppet brev till politiker och beslutsfattare angående den pågående revisionen av EU förordning 261_2004

Kontaktpersoner

Foto på Fredrik Kämpfe

Fredrik Kämpfe

Branschchef Flyg