Regeringens lägger ett förslag om tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter för personer mellan 18 och 23 år vilket kan komma att underlätta för företag att behålla och nyanställa unga. Detta är välkommet för transportsektorn, där kompetensbehovet är stort i många delbranscher. Samtidigt finns en osäkerhet i att sänkningen bara är tillfällig.
Regeringen föreslår att arbetsgivaravgifterna och den allmänna löneavgiften sänks. Det innebär att endast ålderspensionsavgiften samt hälften av övriga avgifter behöver betalas på löner upp till 25 000 kronor i månaden. Förändringen föreslås gälla från den 1 april 2026 till den 30 september 2027.
– Det här skulle ge transportföretag bättre förutsättningar att både behålla och anställa unga. Det är en konkret åtgärd som stärker möjligheterna att säkra framtidens kompetens och att unga får en väg in på arbetsmarknaden. I transportbranscherna, som redan brottas med stora rekryteringsutmaningar och en utmanande åldersstruktur, kan sänkta arbetsgivaravgifter för unga göra skillnad, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.
Risker med att säkningen inte är permanent
– Dock ställer vi oss frågande till varför inte sänkningen görs mer långsiktig. Att den är tillfällig kan skapa en osäkerhet bland företagarna att anställa, och reformen riskerar i så fall att missa målet. Vidare hade vi gärna sett att åldersgränsen för undantaget varit mer generös, säger Caj Luoma.
Sverige befinner sig i en utdragen lågkonjunktur, med hög ungdomsarbetslöshet. Samtidigt är behovet av ny kompetens stort i flera av transportsektorns delbranscher, och totalt bedöms 150 000 nya medarbetare behöva anställas fram till 2040.