Transportföretagen välkomnar regeringens beslut att tillsätta en särskild utredare för att se över Bromma flygplats framtid och statens roll som flygplatsägare. Samtidigt varnas för att det breda uppdraget och den långa utredningstiden riskerar att fördröja nödvändiga åtgärder.
– Det är ett nödvändigt och efterlängtat besked, men beklagligt att det tagit över sex månader att komma hit. Flygplatsnätverket blöder pengar och osäkerheten kring Bromma påverkar både ekonomin och utvecklingen för svensk flyginfrastruktur. Regeringen måste nu skapa ett snabbspår – en fast-lane – för att säkra finansiering och framtid för Bromma, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg.
Bromma får inte bromsa Arlanda
Transportföretagen har upprepade gånger påtalat att Brommas nuvarande driftmodell försvårar utvecklingen av Arlanda – navet i Sveriges internationella tillgänglighet. Utan en tydlig inriktning för Brommas framtid riskerar viktiga investeringar i Arlandas kapacitet, klimatomställning och kollektivtrafikförbindelser att försenas.
– Om Arlanda ska kunna utvecklas till den internationella storflygplats Sverige behöver, kan den inte tyngas ekonomiskt av Bromma, säger Fredrik Kämpfe.
Inrikesflyget ligger på historiskt låga nivåer och det pressar ekonomin för hela systemet, särskilt när tidigare huvudaktörer, som BRA, dragit sig ur Bromma, vilket drastiskt minskat flygplatsens passagerarvolymer. Det breda direktivet tar upp denna verklighet men berör både totalförsvaret, ägandemodeller, klimatmål och flygplatsstruktur i hela landet. Det är viktigt, men Brommas framtid kräver snabba och mer fokuserade beslut.
Transportföretagen föreslår därför att regeringen skapar ett separat snabbspår inom utredningen för att ta fram ett nytt affärsmässigt hållbart driftskoncept för Bromma, frikopplat från Swedavias övriga flygplatser och med separat finansiering.
– Det är inte längre en fråga om att utreda för utredningens skull. Det är en fråga om att agera – för att rädda svensk flyginfrastruktur, möjliggöra flygets omställning och skapa tydlighet kring roller och ansvar för både Bromma och Arlanda, säger Fredrik Kämpfe.
Nästa steg
Transportföretagen ser fram emot att bidra till utredningen och kommer att föreslå konkreta lösningar för hur både Arlanda och Bromma kan utvecklas som hållbara med separerade delar av det svenska transportsystemet.
– Vi vill vara en konstruktiv part i det fortsatta arbetet och kommer särskilt att lyfta fram affärsflygets behov, luftfartens roll i samhällsberedskapen, och hur hållbart flygbränsle och elflyg kan bli en del av Brommas framtid, avslutar Fredrik Kämpfe.