Nyhet

Välbesökt STIF-dag fångade trenderna som driver utvecklingen

Nyhet

Den 22:a maj samlades ett stort antal deltagare från Transportindustriförbundets medlemsföretag för årsdag. På agendan stod säkerhet, elektrifiering av tunga transporter, framtidsspaningar och frågan om infrastruktur – för att nämna något.

Det var en minst sagt välbesökt branschdag. På plats i Göteborg samlades företrädare för en rad speditörsföretag inom Transportindustriförbundet. Först ut att tala var Ulrika Geeraedts, planeringsdirektör Trafikverket. Hon berättade bland annat om arbetet med att se över formerna för så kallade OPS-lösningar och om det kan leda till att fler infrastrukturprojekt kan bli verklighet.

Hon berättade också om de ökade medlen som den nuvarande regeringen skjutit till. Det handlar om totalt 1171 miljarder under perioden 2026–2037, där 210 miljoner går till järnvägsunderhåll, 354 till vägunderhåll och 607 miljarder till utveckling av ny infrastruktur.

Dagen besöktes också av Volvo i form av Jan Strandhede, Director marketing & communications och Anders Berger, director public Affairs. De berättade om utrullningen av nya lastbilar. Mycket fokus låg på batterielektriska lösningar, men även på vätgas och biogas. Ytterligare ett fokusområde var hur produktionen av lastbilar ska bli mer hållbar. Mer än 90 procent av en diesellastbils kilmatavtryck kommer i dag från driften, det kommer förändras i framtiden när lastbilarna i högre utsträckning drivs elektriskt, vilket kräver en grönare produktion av fordonen.

Megatrenderna som driver framtiden

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef hos Transportföretagen, fanns också på plats för att berätta om de tre megatrender som Transportföretagen ser framför sig kommer att driva branschen kommande år.

Det handlar om att den regelbaserade världsordningen utmanas, vilket inte minst setts i tullkriget och en djupare konflikt mellan USA-Europa. Allt som allt leder de geopolitiska spänningarna, inte minst också i spåren av kriget i Ukraina, till att logistikkedjor påverkas och att beredskapsfrågan växer i betydelse för transportnäringen.

Nästa megatrend handlar enligt Tina Thorsell om att de ideologiska förhoppningarnas tid är förbi, alltså den tid då politiken styrdes av ideal. Här lyftes reduktionsplikten som ett exempel där politiken fattade beslut utefter hur man ville att verkligheten skulle se ut snarare än vad som varit realistiskt, med avseende till bland annat på tillgången av biodrivmedel.

Den sista megatrenden handlar om den digitaliserade världen och övergången från fossil energi till el.  

Maria Lindh, näringspolitisk expert hos Transportföretagen med fokus på EU-frågor, höll en dragning om arbetet med de regelförändringar som befinner sig i olika stadier. Därefter talade Per Geijer, säkerhetschef på Transportföretagen, som berättade om det förändrade säkerhetsläget och vad det kan komma att innebära för STIF:s medlemmar. Sist ut fick deltagarna höra om det arbete som bedrivs inom ramarna för de olika kommittéerna.

– Stif dagen är en av årets viktigaste dagar för Transportindustriförbundet. Här samlas vi allihop, alla kommittéer och våra regioner plus medlemmar. Agendan sätts ihop med aktuella ämnen, bra intressanta föreläsare och ämnen. Jag ser detta som mycket viktigt eftersom upplägget inom STIF är att jag som branschchef jobbar mycket nära alla kommittéer och våra regioner, samt organisationen inom Transportföretagen, berättar Mikael Andersson, branschchef för Transportindustriförbundet. 

Sammantaget är kompetensen extremt högt och alla dessa grupper bidrar med mycket av sin tid för att tillsammans med mig utveckla STIF. Detta är ett unikt samspel som ger enastående resultat och mycket hög medlemsnytta.