Nyhet

Trafikverket ska utreda samordnad dispenshantering

Regeringen har beslutat att ge Trafikverket i uppdrag att göra en fördjupad analys av förutsättningarna att helt eller delvis ta över ansvaret från kommunerna när det gäller att besluta om undantag från bestämmelser i trafikförordningen om krav på motordrivna fordon.
-Dispenshanteringen måste vara snabb, effektiv, tillförlitlig och transparent. De senaste åren har den varit allt annat än detta och en samordning kan vara ett steg på vägen, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen.

En effektiv och väl fungerande hantering av transportdispenser är en angelägen fråga för åkerinäringen såväl som för samhället i övrigt. Transportföretagen har haft synpunkter på hur dispenshanteringen har fungerat under senare år. Det tar alltför lång tid och den är utspridd på flera myndigheter.  De som drabbas av detta är åkerierna som får vänta allt för länge på besked om dispens och tvingas ansöka om dispens hos både Trafikverket och i värsta fall många kommuner för en och samma transport.  När hanteringen brister finns det också risk att oseriösa aktörer kör utan att ha fått dispens beviljad.

Dispenstransporterna är en viktig del i svenskt samhällsbyggande. De transporterar ofta till infrastrukturutbyggnad, energiförsörjning, industrisatsningar och bostads- och fastighetsprojekt. Och behovet av specialtransporter kommer inte att minska, tvärtom öka, inte minst mot bakgrund av den gröna omställningen och en ökad försvarsberedskap.

-Transportföretagen välkomnar därför regeringens uppdrag till Trafikverket att analysera på djupet möjligheten att samordna all eller delar av dispenshanteringen till Trafikverket. Hanteringen har under en lång tid varit under all kritik och det är viktigt att den styrs upp och effektiviseras, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen.

Trafikverket ska redovisa uppdraget senast 31 december i år.