Pressmeddelande

Regeringen missar chansen att accelerera elektrifieringen

Pressmeddelande

Regeringens förslag om en generell skattesänkning på el är positivt, men långt ifrån tillräckligt. I stället efterfrågas en skattelättnad för den el som används i tunga fordon i yrkestrafik.

Finansdepartementet har idag skickat ut flera skatteförslag inför höstbudgeten 2026. Ett av dessa är en generell energiskattesänkning på el som innebär att skattesatsen blir 41,1 öre/kWh nästa år. I dag ligger elskatten på 43,9 öre/kWh.

– Signalen och riktningen att sänka är positiv, men det är ur vårt perspektiv alldeles för lite. Sverige kommer fortsatt ha bland de högsta elskatterna i Europa, även om den marginellt sänks vid årsskiftet. Det är orimligt i ett land med mycket högt ställda klimatambitioner och med nästan 100 procent fossilfri el, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

– För transportsektorn är det en bromskloss för omställningen, särskilt för tunga helelektriska fordon, där det finns en stor potential och vilja från våra medlemmar att snabba på utvecklingen, säger Tina Thorsell.

Hellre en skattelättnad för el i tunga fordon 

Transportföretagen har under en tid uppvaktat regeringen med ett konkret energiskatteförslag för att snabba på transportsektorns elektrifiering. I korthet går det ut på att införa en skattenedsättning för den el som används i utsläppsfria tunga fordon i yrkestrafik, så som elbussar och ellastbilar. Ägaren av ett tungt fordon ska kunna få en återbetalning av största delen av skatten på den el som laddats och använts i fordonet.

– En permanent energiskattelättnad är en rättvis och marknadsdriven stimulans som skulle sänka kostnader och förbättra den totala ägarkostnadskalkylen för företagen. Vårt förslag är relativt okomplicerat att genomföra, kostar jämförelsevis lite för staten i uteblivna intäkter och är förenligt med EU:s statsstödsregler, säger Mårten Bergman, transportekonom på Transportföretagen.

– Regeringen pratar ofta om att elektrifiering är en viktig pusselbit för transportsektorns omställning och Sveriges möjlighet att nå klimatmål. Vi håller med, men då behöver staten bjuda till och komma med större morötter, säger Mårten Bergman.