Pressmeddelande

Arbetsdomstolens beslut riskerar den svenska modellen

Pressmeddelande

Arbetsdomstolen har meddelat att Svenska Hamnarbetarförbundet (HF) kan fortsätta med sina stridsåtgärder, som stoppar gods och passagerare i svenska hamnar, trots att det redan finns ett kollektivavtal för alla hamnarbetare i Sverige. Det riskerar att sätta hela den svenska modellen ur spel och hotar kollektivavtalens ställning som grunden för svensk arbetsmarknad.

– Arbetsdomstolens beslut skapar stora svårigheter för Sveriges hamnar, men riskerar också hela den svenska arbetsmarknadsmodellen. Om vi förhandlar och tecknar avtal med Transport, ett LO-förbund, och ändå inte får fredsplikt, vad är då kollektivavtalet värt? Den skärpta lagen 2019 syftade till att täcka detta hål, men uppenbarligen är det otillräckligt. Vi måste nu analysera vad det innebär att den lagstadgade fredsplikten inte gäller för HF, säger Johan Grauers, förhandlingschef Sveriges Hamnar.

Sveriges Hamnar tecknade Hamn- och Stuveriavtalet för 2025–2027 med Svenska Transportarbetareförbundet (Transport) den 20 maj 2025. Avtalet gäller för alla hamnarbetare i Sverige, oavsett vilket fackförbund de är medlemmar i. Sveriges Hamnar erbjuder HF att teckna ett likalydande kollektivavtal, i form av ett andrahandsavtal, som ger dem fackliga rättigheter såsom rätt till betald facklig tid, rätt att utse skyddsombud och fackliga förtroendemän, och rätt att förhandla för sina medlemmar lokalt och centralt.  HF har tecknat andrahandsavtal tre gånger sedan 2019.

– Hamnarna har tecknat kollektivavtal med Transport i över hundra år. Som LO-anslutet förbund har de förhandlingsrätten för alla hamnarbetare i Sverige och vi har tecknat ett avtal med dem som ligger i linje med övriga avtal på den svenska arbetsmarknaden. HF representerar en minoritet av de svenska hamnarbetarna, och 0,02 procent av den svenska arbetskraften. Samtidigt står de för en tredjedel av alla varsel på svensk arbetsmarknad de senaste åtta åren, säger Johan Grauers.

Om den svenska modellen

En central del av den svenska arbetsmarknadsmodellen är att på arbetarsidan gäller ett kollektivavtal per bransch. Arbetstagare som utför samma arbete på samma arbetsplats ska ha samma villkor vad gäller till exempel lön och arbetstid. Villkoren ska inte vara beroende av vilket fackförbund en arbetstagare är medlem i. Detta avspeglas i principen om första- och andrahandsavtal, som innebär att om två avtal konkurrerar med varandra, ska det först tecknade avtalet tillämpas.

Fakta om konflikten

HF har genomfört flera stridsåtgärder under veckan. Onsdagen den 21 maj genomförde HF strejker i alla hamnar där de har medlemmar mellan klockan 12.00 och 18.00. Sedan torsdagen den 22 maj genomför de punktstrejker och blockader på vissa hamnföretag vid olika tidpunkter. Uppdaterad information om konflikten finns på Transportföretagens webbplats.