Svenska Hamnarbetarförbundet (HF) har återigen varslat om ytterligare stridsåtgärder. Detta efter att de har tackat nej till en hemställan från statliga medlare, som hade inneburit ett likalydande avtal som det som Sveriges Hamnar tecknat med Transportarbetareförbundet (Transport). HF:s strejker syftar därför uppenbart till att tränga undan kollektivavtalet med Transport och Sveriges Hamnar stämmer därför HF i Arbetsdomstolen.
Sveriges Hamnar har ett nytecknat Hamn- och Stuveriavtal med Svenska Transportarbetareförbundet (Transport), något HF varit fullt medvetna om när de i veckan lagt sina nya varsel. HF har före varslen också erbjudits men tackat nej till ett likalydande avtal. Därmed kan syftet med konfliktåtgärderna inte vara något annat än ett försök att tvinga sig till annat innehåll än det som följer av avtalet med Transport.
– Lagen är mycket tydlig. Det är inte tillåtet att strejka för att tränga undan ett gällande kollektivavtal. Situationen är annorlunda än i Arbetsdomstolens tidigare interimistiska beslut, eftersom HF uttryckligen har tackat nej till medlarnas officiella hemställan om ett likalydande andrahandsavtal. De stridsåtgärder som HF nu i veckan varslat om kan därför inte anses som lovliga, säger Johan Grauers, förhandlingschef för Sveriges Hamnar.
I och med att Sveriges Hamnar tecknade Hamn- och Stuveriavtalet med Transport den 20 maj, finns ett gällande kollektivavtal för samtliga hamn- och stuveriarbetarna i svenska hamnar. HF kan därför inte kräva andra villkor än Transport, något som bekräftats av Medlingsinstitutets uttalanden i Sveriges Radio (Ekot, 9 juni).
– Trots detta är det precis vad som sker – de lägger nya varsel för att försöka få igenom andra villkor. Därmed syftar HF:s varslade stridsåtgärder till att tränga undan ett befintligt kollektivavtal, vilket är uttryckligen förbjudet i Medbestämmandelagen, säger Johan Grauers.
Läs mer om konflikten här:
Varsel om konflikt i Sveriges hamnar från HF - Transportföretagen