Svenska Hamnarbetarförbundet (HF) har än en gång varslat om ytterligare strejker och blockader som stoppar verksamheten i flera hamnar. Detta trots att medling är planerad till den 12 juni och trots att statliga Medlingsinstitutet är tydliga med att HF inte kan få mer än Transportarbetareförbundet (Transport), som är det fackförbund som Sveriges Hamnar redan har tecknat avtal med.
HF strejkar igen för att de kräver att få teckna ett eget kollektivavtal med egna villkor, trots att ett gällande kollektivavtal för hamnarbetarna redan den 20 maj tecknades med Transport. Hittills har strejker och blockader genomförts i olika hamnar 21–26 maj och 30 maj till 9 juni. Nu har HF varslat om ytterligare strejker och blockader.
– Det är tydligt att detta inte handlar om arbetsvillkor för HF. Det handlar om att försöka få mer makt på bekostnad av andra fackförbund. Vi kan inte medverka till att undergräva den svenska modellen och öppna dörren för kaos på den svenska arbetsmarknaden, säger Johan Grauers, förhandlingschef, Sveriges Hamnar.
Det är inte tillåtet att strejka för att undantränga ett gällande förstahandsavtal, vilket är en av grundprinciperna på svensk arbetsmarknad. Detta bekräftas av Medlingsinstitutets generaldirektör Irene Wennemo, som i ett uttalande till Sveriges Radio den 9 juni tydliggör att Transports avtal är förstahandsavtal och att det inte går att förhandla sig till något ytterligare genom en medling med Medlingsinstitutet.
Hamnarbetsgivarna i Sverige har i över 100 år kommit överens med LO-facket Transport. Alla villkor som regleras i Hamn- och Stuveriavtalet tillämpas för alla hamnarbetare, oavsett facklig tillhörighet. HF organiserar 0,2 promille av Sveriges totala kollektivanslutna arbetskraft, men har stått bakom en tredjedel av alla varsel på den svenska arbetsmarknaden mellan 2016 och 2023.
– HF har också stämt Sverige till Europadomstolen i protest mot hur den svenska arbetsmarknadsmodellen fungerar, så det blir mycket tydligt för alla vad det här handlar om: att undergräva den svenska modellen, säger Johan Grauers.
En ny beräkning från HUI research visar att en total hamnstrejk skulle kosta 300 miljoner kronor – om dagen.
– I slutändan drabbar alla strejker konsumenter i form av ökade priser på varor och tjänster. HF skadar alltså inte bara den svenska modellen, utan även hamnföretagen, deras kunder och i slutändan svenska hushåll. Hamnarna är också sårbara utifrån ett säkerhets- och beredskapsperspektiv och i rådande omvärldsläge är det lugn och ro som hamnarna behöver och inte fler strejker, säger Johan Grauers.
Läs mer om konflikten här:
https://www.transportforetagen.se/om-oss/transportforetagen-hamn/varsel-hamn/