Se över företagets SNI-kod och hamna rätt i statistiken!
I slutet av året lanseras en ny version av SNI-koder. Syftet är att spegla näringslivets branscher bättre och samordnas med den europeiska näringsgrensstandarden (NACE). Transportsektorn berörs av förändringen och SNI-koden för vissa kommer att förändras. Du som företagare behöver själv kontrollera och eventuellt uppdatera din nuvarande SNI-kod innan årets slut.
SNI-koder (standard för svensk näringsgrensindelning) används för att klassificera vilken verksamhet ett företag bedriver och vilken bransch det tillhör. Under 2025 pågår ett arbete på Statistiska Centralbyrån (SCB) med uppdatering av SNI-koderna. En ny version kommer lanseras i slutet av året.
Transportföretagen uppmanar därför sina medlemmar att se över sina nuvarande SNI-koder (SNI 2007) och korrigera om den är felaktig. Det är denna kod som avgör om du som medlem behöver välja en ny kod i det nya uppdaterade systemet, SNI 2025.
Varför är det viktigt - vad används SNI-koder till?
I princip all statistik över företag, företagande, arbetsmarknad och nationalräkenskaper använder SNI-koder. Branschkoderna används som underlag till forskning och till politiska beslut. Utifrån SNI-koden kan företag också få information om regelförändringar men den kan också påverka andra saker som vilka skatteavdrag du får göra, dina möjligheter att söka bidrag och företagets kreditvärdighet.
Du som företagare gynnas av att få relevant och korrekt branschinformation, öka din synlighet och eventuellt spara pengar genom att landa rätt i försäkringsnivå utifrån kreditrankningen. Dessutom kan du bidra till att höja kvaliteten i datainsamlingen.
Transportföretagen använder SNI-koder exempelvis för att göra branschanalyser av ekonomiska nyckeltal, konkursstatistik och det löpande arbetet med medlemsregister och medlemsinformation.
Vad händer om jag inte gör något?
Om du inte gör någonting innan årsskiftet kommer SCB att göra valet åt dig, genom att utgå ifrån uppgifter i årsredovisningen och verksamhetsbeskrivning. Risken är då stor att ditt företag får en kod som inte motsvarar verksamheten i företaget.
Det är ni som vet bäst hur företagets verksamhet ser ut, inte statistikmyndigheten. Ta därför denna möjlighet att se över företagets SNI-kod för att hamna rätt i statistiken!
Nedan finns en steg för steg-guide, hur du går till väga och länkar till de webbplatser du behöver ha koll på.
Steg för steg-guide: Hur går jag till väga?
-
Steg 1: Kontrollera om företagets nuvarande SNI-kod är korrekt. Korrigera om nödvändigt.
Det är viktigt att uppdatera din nuvarande SNI-kod (i SNI 2007) om den inte stämmer överens med vilken verksamhet ditt företag bedriver. Det är denna kod som sedan avgör om du behöver välja en ny kod i SNI 2025.
All information om hur man hittar sin kod och hur den korrigeras finns på e-tjänsten verksamt.se. Se länk nedan.
-
Steg 2: Utifrån din korrekta SNI-kod; ta reda på vad som gäller för din verksamhet.
Läs på om de nya SNI-koderna. Vad innebär de för din bransch och eventuellt uppdatera till den nya SNI 2025. Utförlig information och kontaktuppgifter finns på Statistiska Centralbyråns hemsida: scb.se. Se länk nedan.
Om du är osäker, ställ frågor eller be om hjälp!
Det här är en SNI-kod:
SNI (standard för svensk näringsgrensindelning) är den svenska versionen av den europeiska näringsgrensstandarden NACE. SNI används för att klassificera företag och arbetsställen i olika branscher utifrån vilken verksamhet som bedrivs. Alla företag ska ha en femsiffrig SNI-kod som ska registreras i samband med att företaget startas.
NACE är en EU-gemensam näringsgrensstandard för att klassificera företag och arbetsställen efter deras ekonomiska aktiviteter. NACE används i alla EU-länder.
Källa: SCB och Verksamt.se