Nyhet

Tar EU klivet mot en grönare energibeskattning?

Nyhet

Att förändra lagstiftning inom EU kan vara segt som kola. Men nu verkar långköraren om hur man ska förändra beskattningen av energi ha tagit ett kliv framåt. Vad har hänt och vad kan det innebära för transportsektorn? 

EU:s arbete med att uppdatera det så kallade energiskattedirektivet (ETD) har tagit ett kliv framåt. I slutet av juni godkände medlemsländernas finansministrar i Ekofinrådet en rapport som sammanfattar läget i de pågående förhandlingarna.

Rapporten, framtagen av det polska ordförandeskapet, visar att flera viktiga frågor fortfarande återstår, bland annat hur skatterna ska beräknas och vilka energiprodukter som ska omfattas.

Nästa steg tas av Danmark, som tog över ordförandeklubban i EU:s ministerråd den 1 juli. Danmark har flaggat för att man vill slutföra förhandlingarna under sitt halvår vid rodret.

-          Det är glädjande att förhandlingarna verkar få fart igen. Det nya ETD innebär en betydande modernisering av EU:s perspektiv på energibeskattning. Nuvarande direktiv är över 20 år och inte anpassat till dagens klimatambitioner eller den tekniska utvecklingen. Dagens skattenivåer saknar koppling till miljöpåverkan, fossila bränslen beskattas ofta lågt i förhållande till deras klimatpåverkan. Det ger inga incitament för förnybar energi och försvårar för Sverige och andra ambitiösa länder i sin utfasning av det fossila, säger Mårten Bergman, transportekonom på Transportföretagen.

Förhandlingarna sker enligt EU:s så kallade samrådsförfarande, vilket innebär att både ministerrådet och Europaparlamentet måste säga sitt. Just nu arbetar rådet med att ta fram ett gemensamt förhandlingsmandat, som först måste godkännas av medlemsländernas EU-ambassadörer innan det kan antas formellt.

Samtidigt har Europaparlamentets ekonomiutskott (ECON) nu återupptagit sitt arbete efter ett längre uppehåll. En omröstning om parlamentets ståndpunkt väntas i november.

Bakgrunden till revideringen är EU:s klimatpaket Fit for 55, som syftar till att minska unionens utsläpp med 55 procent till år 2030.

Svårigheterna att förändra ETD har att göra med att ändringar i direktivet kräver enhällighet bland medlemsländerna. Ett försök till översyn gjordes redan 2011, men försöken misslyckades. EU:s klimatpaket är denna gång en blåslampa för medlemsländerna att komma överens.   

Men vad innebär de föreslagna förändringarna för transportsektorn?

-En av de mest betydelsefulla förändringarna i direktivet är övergången till beskattning baserad på energiinnehåll istället för volym eller massa. Bränslen med högre energiinnehåll kommer beskattas högre än de med lägre energiinnehåll, vilket skapar incitament för användning av mer energieffektiva och miljövänliga bränslen.

Det nya direktivet möjliggör även för reducerade skattesatser för el som laddas i elfordon, flygplan och fartyg. Införandet av reducerade skattesatser för laddel kan få stor betydelse för elektrifieringen av fordonsflottan menar Mårten Bergman.

-Vi har tagit fram ett förslag om nedsättning av elskatt för laddning av utsläppsfria fordon [Styrmedelsförslag: Sänk energiskatten för laddning av tunga fordon - Transportföretagen] som går i samma riktning. Men det kan Sverige genomföra redan nu, utan att vänta på ett nytt energiskattedirektiv.

Transportföretagen välkomnar förändringen av ETD men varnar för att beskattningen kan bli mer komplex när det implementeras i svensk lag.

-Tidigare var bränsleskatter relativt förutsägbara tack vare harmoniserade minimiskattesatser. Det nya direktivet innebär att skattesatserna kan variera beroende på bränslets miljöpåverkan och energiinnehåll, vilket skapar en mer komplex och svårnavigerad skattesituation.

Beskattningen av elektricitet har hittills varit tydlig, med klara regler och undantag. I framtiden kan skatten bli mer varierad beroende på produktionsmetod och miljöpåverkan, vilket kan leda till en mindre förutsägbar situation för både företag och konsumenter.

-Transportföretagen kommer att arbeta för att transportsektorn inte ska få nya pålagor och ökade administrativa kostnader på grund av de förändringar som kommer med det nya energiskattedirektivet, säger Mårten Bergman.