Nyhet

Sänkt elskatt en tummetott för transportsektorn

Nyhet

I maj skickade regeringen ut ett omfattande skattepaket med allt ifrån sänkt moms på danstillställningar till beskattning av skog. Förslagen ska ingå i kommande höstbudget i september och gäller valåret 2026. En hel del av förslagen rör transportsektorn men Mårten Bergman, transportekonom på Transportföretagen, efterlyser större grepp. 

Det kanske mest kända förslaget är sänkningen av energiskatten på el. För att minska elkostnaderna för hushåll och företag föreslår regeringen att energiskatten sänks med 3 öre till 41,1 öre per kilowattimme. Förslaget föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.

-Signalen och riktningen att sänka är positiv, men det är ur vårt perspektiv alldeles för lite, det är en tummetott för transportsektorn. Sveriges höga skatt på fossilfri el är en bromskloss för transportsektorns omställning, särskilt för tunga batterielektriska fordon, säger Mårten Bergman, transportekonom på Transportföretagen. 

– Vi har under en lång tid uppvaktat regeringen med ett förslag för att snabba på transportsektorns elektrifiering. I korthet går det ut på att införa en skattenedsättning för den el som används i utsläppsfria tunga fordon i yrkestrafik, så som elbussar och ellastbilar.  En permanent energiskattelättnad är en rättvis och marknadsdriven stimulans som skulle sänka kostnader och förbättra den totala ägarkostnadskalkylen för företagen. Det är okomplicerat att genomföra, kostar jämförelsevis lite för staten och är förenligt med EU:s statsstödsregler.

Läs Transportföretagens remissyttrande: [sankt-energiskatt-pa-el.pdf ]

Läs också:

Regeringen missar chansen att accelerera elektrifieringen - Transportföretagen

Nu höjs energiskatten – så kan den sänkas igen: ”Kan få tillbaka 98 procent” | Tidningen Näringslivet

Äntligen permanent mindre krångligt att ladda elbil på arbetsplatsen

Laddning av elfordon på arbetsplatsen har sedan sommaren 2023 varit skattebefriat, men lagen var bara tillfällig. Nu föreslås att den ska bli permanent vilket innebär att anställda kan ladda sin elbil, laddhybrid eller cykel på jobbet utan att förmånsbeskattas, men även minskat krångel och lägre kostnader för arbetsgivaren. Regeringen föreslår även att personer med laddhybrid som förmånsbil ska ha rätt till avdrag för drivmedelskostnader vid tjänsteresor, även om bilen laddats gratis på arbetsplatsen. Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.

– Detta är mycket positivt och Transportföretagen har varit ganska ensamma om att uppmärksamma och driva frågan. En återgång till beskattning hade inneburit att företagens kostnader skulle öka, både genom ökad administration och höjda arbetsgivaravgifter.

– En permanent skattefrihet av laddel är en av många olika åtgärder för att få fler lätta elektriska fordon på våra vägar. Men vi måste fortsätta minska krånglet och hyvla ner trösklar för elektrifieringen, säger Mårten Bergman.

Läs Transportföretagens remissyttrande: [permanent-skattefrihet-for-forman-av-laddel-pa-arbetsplatsen-och-utvidgad-ratt-till-avdrag-for-drivmedelsutgifter.pdf]

Läs också:

Transportföretagen vill se permanent skattefrihet för laddning av privata elfordon på arbetsplatsen - Transportföretagen

Så dyrt blir det att ladda bilen vid arbetsplatsen | Tidningen Näringslivet

Snart rullar lättare släp skattefritt  

Fordonsskatt och saluvagnsskatt föreslås tas bort för släpvagnar med en totalvikt som inte överstiger 3 ton, vilket är en höjning från dagens gräns på 750 kg. Förslaget innebär lägre kostnader för både privatpersoner och företag som använder lättare släp, så som hästsläp, båttrailrar, släpvagnar med flak och skåp och husvagnar. Förslaget föreslås träda i kraft den 1 februari 2026.

– Regeringens förslag går i linje med tidigare beslut att slopa malus för husbilar. Även om det handlar om försumbara kostnader är signalen att genomföra regelförenklingar och minska de administrativa kostnaderna för skatteuppbörden positiv, säger Mårten Bergman.

Läs Transportföretagens remissyttrande: [slopad-fordonsskatt-och-saluvagnsskatt-for-vissa-slapvagnar.pdf]