Den 4:e september är det dags för SAM-Sweden Air Mobility - Sveriges största drönar-event

– Har man någonting med obemannad luftfart att göra ska man givetvis vara på plats, berättar Victoria Barrsäter på Transportföretagen.
Få saker målar ut en så tydlig bild av det moderna samhället som drönare. I dag implementeras obemannade luftfarkoster i ett stort antal applikationer inom så vitt skilda områden som fastighet- och byggbolag, skogsbolag, av fotografer, filmare och inte minst av Försvarsmakten och Polisen. Med tanke på den snabba utvecklingen behöver branschen en arena att träffas på.
– SAM-Sweden Air Mobility, är ett helt unikt event som vi från branschen arrangerar tillsammans med Transportstyrelsen och Trafikverket. Syftet är att driva på branschens utveckling. Vi har ganska goda förutsättningar i Sverige och ligger delvis långt fram men på andra områden ligger vi efter och här behövs åtgärder, berättar Victoria Barrsäter, Näringspolitisk Expert inom flyg och drönare hos Transportföretagen.
Victoria Barrsäter nämner tre områden som sticker ut och där åtgärder krävs:
– Dels har vi lagen om spridningstillstånd, det vill säga att operatörer behöver söka tillstånd innan de delar bilder och videos. Då ska man tänka på att vi har 800 000 drönare i Sverige och att nästan samtliga är utrustade med en kamera. Dels har vi också själva regelverken kring obemannad luftfart, vilka inte alls är anpassade för att interagera med den bemannade luftfarten.
– Sedan har vi problemet med kötider hos Transportstyrelsen. Normalt sett finansieras luftfart med avgifter från de som flyger. När drönarbranschen också ska räknas in i det systemet fungerar inte den modellen. Det innebär att det inte finns resurser hos Transportstyrelsen som helt enkelt inte hinner utfärda tillstånd inom en rimlig tid. Som det ser ut just nu råder minst sex månaders väntetid. Det innebär affärer som inte går i lås, effektiviseringar som inte görs och utsläppsminskningar som inte blir av.
Tanken med konferensen är att dessa utmaningar och fler ska kunna adresseras. För ändamålet finns ett digert program (länk). Inledningstalar gör exempelvis Gunnar Ljungberg, direktör för sjö- och luftfart hos Transportstyrelsen. Avslutningsanförandet hålls av bland annat Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister.
– Har man någonting med obemannad luftfart att göra ska man givetvis vara på plats! Här finns den senaste kunskapen, du får tempen på branschen, dessutom är du med och påverkar och driver utvecklingen framåt. Det här är helt enkelt något som vi behöver göra tillsammans, avslutar Victoria Barrsäter.
För anmälan och mer information, följ länken.