Nyhet

Transportföretagen följer fortsatt märket

Inför kommande avtalsrörelse har Transportarbetarförbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen, enligt uppgift för att kräva högre löner än märket som ska förhandlas fram av industrins parter. Transportföretagen kommer följa märket som sätts i förhandlingarna för Industriavtalet, likt i den förra avtalsrörelsen.

Transportföretagen kommer att följa Industriavtalets märke även i avtalsrörelsen 2025. Det innebär att löneökningarna i andra branscher, som inte är internationellt konkurrensutsatta, inte får vara större än vad industrin har kommit överens om. På det sättet håller vi tillsammans nere inflationen och säkrar såväl möjligheten till reallöneökningar som goda förutsättningar för svensk industri.

Den största frågan i varje avtalsrörelse är alltid lönerna, men ett kollektivavtal innehåller också många andra villkor som reglerar schemaläggning, övertid, semester och mycket annat. Att göra förändringar i kollektivavtalet i utbyte mot att ge aningen ett högre eller lägre lönepåslag, kallas för ”kurant motvaluta”. Det är vägen för att utveckla avtalen med bibehållen konkurrenskraft.

- De kollektivavtal som vi slöt med Transportarbetareförbundet i den förra avtalsrörelsen 2023 landade på märket. Och det gäller även sett till de övriga villkor som ingick i avtalen. Det resulterade i en balanserad överenskommelse som gav oss goda förutsättningar att tillsammans jobba vidare för en ännu konkurrenskraftigare transportbransch, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Inför den stundande avtalsrörelsen har Transportarbetarförbundet gjort klart att de inte ställer sig bakom LO:s samlade lönekrav på 4,2, och ställer sig därför utanför den fackliga samordningen. Det riskerar att komplicera avtalsrörelsen, och vittnar samtidigt om att LO är en organisation som centralt har svårt att samla de olika förbunden.

Fakta

Märket är den löneökningsnivå som sätts genom förhandling mellan arbetsgivarorganisationer och fackförbund som omfattas av Industriavtalet och som verkar inom den konkurrensutsatta exportindustrin.

Alla förändringar i kollektivavtalen ska göras inom märket. Det innebär att om villkoren förändras så att verksamheten blir mer kostsam eller mindre lönsam för arbetsgivaren, blir utrymmet för löneökningar mindre. Om villkorsändringen istället innebär kostnadsminskningar eller bättre möjligheter till lönsamhet för arbetsgivaren, kan utrymmet för löneökningar bli större.

För att modernisera avtalen diskuterar parterna ofta förändringar av villkoren för att kollektivavtalen fortsatt ska bidra till att företagen är konkurrenskraftiga på marknaden och attraktiva för medarbetarna. Många villkorsändringar har ett ekonomiskt värde, antingen genom att kostnaderna ökar eller minskar, eller genom att villkoren gör det lättare eller svårare för arbetsgivaren att få verksamheten lönsam.