Nyhet

Öppet brev till finansministern - Företag vittnar om avbokningar till följd av de nya restriktionerna

Nyhet

De rekommendationer som regeringen införde den 8 december för att mota den ökade smittspridningen av viruset fick direkt effekt på Transportföretagens medlemsföretag. Transportföretagen kräver nu i ett öppet brev att stöd införs snabbt för att rädda företagen.

Pandemins effekter på resandet har tunnat ut marginalerna för många företag i persontransportbranschen till bristningsgränsen och de ekonomiska resurserna börjar nu sina. Uppmaningen till ökad försiktighet har lett till att många människor valt att avboka eller avstå från resor. Risken är stor att företag som förberett sig för återstart och dragit på sig kostnader nu snabbt hamnar i svåra ekonomiska problem om utvecklingen fortsätter på det sättet.

För Transportföretagens medlemsföretag inom särskilt taxi, buss och flyg är situationen allvarsam.

"Regeringen meddelade under pressträffen den 8 december att man budgeterat för stöd till drabbade företag. Transportföretagen menar att detta är positivt, men att stöden behöver gälla redan nu. De rekommendationer som infördes riskerar annars att slå ut stora delar av den svenska persontransportnäringen för lång tid framöver. Flera företag över hela landet vittnar om detta. Pandemin skördar fortfarande offer och håller tillbaka vår mobilitet. Trafikföretagen har nu, efter den påfrestning som pandemin inneburit, tömt sina kassor och klarar inte att möta en nedgång i verksamheten igen. Vi vill nu att regeringen agerar så att våra transportföretag och samhällsviktig transportinfrastruktur inte blir nästa offer", säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Transportföretagen har mot bakgrund av detta hemställt hos regeringen ett antal krav om åtgärder på omställnings- och omsättningsstöd. Det öppna brevet bifogas till pressmeddelandet.

Läs hela pressmeddelandet och det öppna brevet här