Direkt till innehållet (Tryck Enter)

-

Flygtekniskt nav i Västerås

Gör Västerås till ett flygtekniskt nav

Västerås flygtekniska utbildning riskerar att avvecklas men i stället borde den utvecklas för att matcha flygets snabba gröna teknikutveckling och sätta Västerås på kartan. Utbildningen är mycket viktig för branschen i flera avseenden och nedläggningshotet är oroande.

Debattartikeln publicerades i VLT den 27 april. 

Flygets vara eller icke vara har varit en het fråga i Västerås. Efter att västeråsarna nyligen gav sitt starka stöd i folkomröstningen står det klart att Västerås flygplats blir kvar. Låt det styrkebeskedet bli startskottet för något nytt.

Flyget ställer nu om och det kommer skapas ett stort sug efter personal med relevant kompetens. I Västerås finns alla möjligheter att långsiktigt utveckla det nya gröna flyget i samarbete med lokala företag. En flygteknisk utbildning i världsklass mitt i Sveriges elektriska centrum skulle bli en framåtsyftande satsning i linje med klimatmålen.

Möjligheterna att skapa ett kluster för hållbart flyg är stora i Västerås. Flygskolan som redan finns på Västerås flygplats har beställt elflygplan för sin pilotutbildning och även drönare kommer att användas alltmer i framtiden. Nya kompetenskrav inom ellära, batterier och lättviktsmaterial som komposit gör Västerås med sin industriprofil lämplig för flygteknisk utbildning.

För branschen är den flygtekniska utbildningen i Västerås mycket viktig med ett stort upptagningsområde av elever inom Mälardalen. Med få flygtekniska skolor i Sverige är det viktigt att utbildningen i Västerås finns kvar för att undvika att man tappar duktiga och för branschen viktiga kandidater som vill utbilda sig till flygtekniker. Flygtekniker är även attraktiva för flera andra branscher vilket påverkar näringslivet i positiv riktning i regionen.

Flygteknikerutbildningen i Västerås ligger i framkant med komposit- och plåtutbildning som är mycket efterfrågad av luftfarten.
En avveckling skulle ytterligare förvärra den teknikerbrist som redan finns inom flygbranschen i dag. Flygtekniker är en nyckelkompetens även för att hålla samhällsviktigt flyg i luften och det är således också en fråga om samhällsberedskap. Att lägga ned utbildningen i Västerås kan snabbt orsaka stora negativa konsekvenser för Sverige.

Flygteknikerutbildningen i Västerås ligger i framkant med komposit- och plåtutbildning som är mycket efterfrågad av luftfarten. Att lägga ned en så efterfrågad utbildning är mycket kortsiktigt. Processen för att starta upp och få en flygteknikerskola godkänd är nämligen lång och mödosam.

Vi uppmanar i stället ansvariga att blicka framåt och utveckla flygteknikerutbildningen nu när flyget ställer om med hjälp av ny teknik. Försök även se vilka fördelar och synergier som flygteknikerutbildningen kan generera i regionen. Som exempel bidrar utbildningen till en möjlighet till etablering av företag från andra branscher i regionen då flygtekniker är attraktiva inom till exempel vindkraft, järnväg, entreprenadmaskiner eftersom utbildning och erfarenhet ger ett högt kvalitetstänk och kunskaper som kan användas i flera branscher.

Att flygteknikerutbildningen finns kvar är även viktigt för flera yrkeshögskoleutbildningar i Västerås då bägge utbildningsformer använder samma lokaler och lärare. Försvinner flygteknikerutbildningen kan det bli svårt att ekonomiskt motivera nuvarande lärarkår samt driften av de befintliga lokalerna. Det senare skulle kunna få konsekvenser även för Mälardalens högskola.

Västerås flygtekniska utbildning har ett gott rykte inom flygbranschen med ett riksintag av elever från hela landet. Vi vädjar nu till Västerås att behålla den gymnasiala flygteknikerutbildningen. Den bidrar till hela regionens framtida utveckling., Fredrik Kämpfe

branschchef Transportföretagen flyg
Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen

Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Klicka på ett av alternativen nedan för att anpassa startsidan med branschspecifikt innehåll.