Frågor och svar för dig som är arbetsgivare

Spridningen av Coronaviruset (2019-nCoV) väcker många frågor, bl.a. kring hur du som arbetsgivare kan och bör agera i olika situationer. Nedan finner du svar på några av de frågor som kan uppstå. Situationen kan förändras snabbt och nya frågor kan uppkomma, vilket gör att utgångspunkterna för vår rådgivning kan komma att förändras. Utifrån situationens utveckling kommer vi därför att uppdatera dessa frågor och svar löpande senaste uppdatering: (den 24 januari 2022)

På den här sidan kan du även hämta intyg för samhällsviktig verksamhet, du måste vara inloggad för att ta del av det.

Folkhälsomyndighetens uppdaterade riktlinjer påverkar dig som arbetsgivare

För en mer detaljerad beskrivning av råd och föreskrifter hänvisar vi till Folkhälsomyndighetens information, som du hittar här.

Du kan läsa mer på Folkhälsomyndighetens hemsida där de även har rekommendationer till arbetsgivare om åtgärder mot covid-19

Bli medlem

Att ditt företag blir medlem innebär att ni får hjälp, stöd och möjligheten att påverka. Här är några av alla fördelar ett medlemskap för med sig:

  • Hjälp genom arbetsrättens alla steg

    Som medlem får du och ditt företag stöd i de arbetsrättsliga frågor som kan uppkomma på din arbetsplats. 
  • Ett gediget branscharbete

    Vi arbetar målmedvetet för att stärka de politiska förutsättningar som våra medlemsföretag verkar under, oavsett om det gäller lagar, skatter, att stärka kompetensförsörjningen eller EU-frågor. Genom att bli medlem får du möjlighet att vara med och påverka.
  • Ett medlemskap är en kvalitetsstämpel

    Att vara medlem innebär att du både omfattas av ett kollektivavtal och dessutom blir en del av Svenskt Näringsliv. Det är en kvalitetsstämpel för er verksamhet, både när ni har att göra med kunder och när ni ska rekrytera ny kompetens.