Synpunkter på Arlandasamordningens delrapport Väg

Under mars släppte Arlandasamordningen sin delrapport om åtgärder på vägområdet. Sveriges Bussföretag har vid flera tillfällen träffat samordnare Peter Norman med kollegor jämte att enskilda medlemsföretag också genomfört möten. Den 24 mars genomfördes en hearing där förbundet fanns representerade och efter denna gavs också möjligheter att inkomma med skriftliga synpunkter, vilket förbundet har nyttjat.
Några av våra synpunkter i korthet
- Bussen är inte enbart ett komplement: i delrapporterna om både väg och järnväg läggs stort fokus på betydelsen av järnvägsförbindelser. Busstrafiken har fördelar i form av flexibilitet, kostnadseffektivitet och skalbarhet som inte järnvägen har.
- Busstrafik till och från centrala Stockholm: förbundet håller inte med om slutsatserna kring att busstrafiken främst ska ses som en lösning i tvärgående stråk. Den väl inarbetade busstrafiken till och från Cityterminalen kommer även i framtiden vara en viktig pusselbit i det kollektiva resandet. Trafiken har också ett större upptagningsområde och är central för robustheten i trafiksystemet, vilket större störningar de senaste åren tydligt visat.
- Åtgärder på E4: det är mycket positivt att flera åtgärder som ska förbättra situationen på E4 finns med bland förslagen – bland annat dynamiska busskörfält som branschen efterfrågat länge.
- Angöringen på Arlanda måste fungera: en av de avgörande frågorna för att skapa attraktiv busstrafik är angöringen på plats. Nuvarande placering av bussangöringen signalerar att busstrafiken inte är en prioriterad del av
Slutligen så oroas vi av att den absoluta majoriteten av debatten kring de två delrapporterna som släppts handlat om att få bort stationsavgiften på Arlanda C (i realiteten att lösa ut A-train, som driver Arlanda Express, avtal i förtid). Om detta genomförs, troligen till en mycket dyr kostnad, så finns det en reell risk att kommersiell buss- och tågtrafik på vissa sträckor konkurreras ut. Det är ingen tvekan om att frågan om stationsavgiften är viktig för helheten i trafiksystemet, men det finns en risk att den får oproportionerligt stor tyngd på bekostnad av andra viktiga åtgärder.
Arlandasamordningen ska presentera sin slutliga rapport 31 maj.