Sveriges Bussföretag har lämnat hemställan om ändrat miljözonsregelverket
Processen med Stockholms stads införande av den första miljözon klass 3 i Sverige har belyst att regelverket inte är anpassat efter hur dagens fordonsflotta och fordonsmarknad ser ut. I vissa segment, till exempel klass III bussar (bussar för turist- och beställningstrafik) och vissa fordon för särskild kollektivtrafik saknas i princip fordon på marknaden som lever upp till de krav som ställs i en miljözon klass 3.
Sveriges Bussföretag har därför tagit fram ett förslag till ändring av regelverket som skapar undantag för dessa fordonstyper, och i en hemställan överlämnat detta till Infrastrukturdepartementet och ett flertal partiers riksdagsgrupper. Detta är ett led i förbundets process med att säkra att våra medlemmar fortsatt kan bedriva sin verksamhet, och inte drabbas av körförbud i delar av våra större städer.
I dagsläget är det nämligen så att en enskild svensk kommun själva beslutar om införande av Miljözon klass 1, 2 eller 3, men att regelverket för dessa miljözoner finns i den nationella trafikförordningen. Miljözonsregelverket ger kommuner rätt att besluta om att vissa fordon stängs ute från särskilt miljökänsliga områden. Miljözon är en åtgärd för att förbättra luftkvaliteten i områden. Så länge regelverket är som det är nu kan alltså kommuner som vill införa miljözon 3 inte undanta bussar. En ändring av själva regelverket är därför nödvändigt för att branschen inte framgent ska möta samma problem som man nu möter i Stockholm.