Nyhet

Bussakademin ökar samarbetet för bussfrågor i Eskilstuna

Nyhet

“Bra samarbete med kommunen är A och O” var ett av budskapen som lyftes upp under tisdagens Bussakademi. Tuna Trafik i Eskilstuna berättade att de får backning av kommunen när vägen är så pass dålig att de behöver ställa in skolskjutsen. “Flera kommuner borde ta efter detta exemplariska samarbete samt öka satsningar på vägunderhåll. Bra förutsättningar för bussföretagen är viktiga för att undvika viten, säger Pär Åkerberg, Vd Åkerbergs Trafik, styrelseledamot i Sveriges Bussföretag och sammankallande i förbundets avdelning i Stockholm.  
 
Mötet i Eskilstuna var den sjunde Bussakademin i ordningen och den ägde rum i region Sörmland. Bussakademins syfte är att informera om bussbranschen för landets nyvalda politiker i regionala kollektivtrafiknämnder och länstrafikbolag för att framöver hitta samverkansformer och lösningar på de utmaningar som bussbranschen står inför. På plats hos Tuna Trafik i Eskilstuna fanns nyvalda politiker från Region Sörmland samt ett antal kommuner i regioner samlade för att få en bättre bild av bussbranschen. Även trafikbolagen var med och delar med sig av sina erfarenheter samt medarbetare från Sveriges Bussföretag. 
 
“Det är bra att vi är samlade så att vi kan ge en bild av vår situation. Vi saknar mekaniker och förare i branschen. Vi behöver enas så att vi får en bra kollektivtrafik”, inleder Hans-Erik Haag, VD Blåklintsbuss och representant för region Sörmland Östergötland Sveriges Bussföretag.  
 
Frågan om bussförarbristen blev första diskussionspunkten i programmet och Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag gav en bakgrundsinformation:  
 
”När nu företagen börjar återhämta sig efter pandemin finns inte bussförare som kan köra bussen då flera lämnade under pandemin. Idag är 1 av fyra svenska bussförare över 60 år, många har fortsatt arbeta efter pensionen och idag är branschen beroende av att många vill fortsätta arbeta efter pension. En av utmaningarna är att unga bussförare inte tillkommer som kan fylla tomrummet när äldre lämnar. Grunden till problemet finns bland annat av EU:s körkortsregler, där bussförare yngre än 24 år enbart får köra buss under vissa specialregler. Bl a får de bussförare som går ut gymnasiet och är 18 år bara köra linjelagd busstrafik där linjens längd understiger 50 kilometer, vilket gör att de kan vara svåra att schemalägga för ett bussföretag som oftast kör olika typer av busstrafik. Sveriges Bussföretag ser också att många av de som idag utbildas till bussförare pga framförallt språksvårigheter efter utbildningen inte klarar de prov för körkort, YKB och förarcertifiering, prov som genomförs på svenska.” 
 
Anna Grönlund fick medhåll av nickande deltagare i rummet.  
 
“Det kände jag inte till att det fanns en sådan regel som sätter stopp för unga bussförare. Det kommer jag att ta med till de andra och lyfta upp”, sa en av de deltagande politikerna.   
 
Gruppen uppmanades av branschchefen Anna att hjälpa till bussbranschens förarbrist med initiativ som bland annat: 

  •  Använda sina kanaler för att skapa förändring 
  • Ge stöd till rekryteringsutbildningar åt rätt håll 
  • Ta efter Västtrafiks exempel med stöd av utbildningspeng för bussförare 
     
    Diskussionerna flöt in i varandra och samtalet gick över till infrastrukturfrågor och framkomlighet för bussen. Hur är det med snöröjning och hinder här, undrar Anna.  
     
    “Det är avgörande om säkerhet eller punktlighet är viktigast i avtalet mellan kommun och trafikföretaget. Bra kommunikation med kommunen är A och O. Men det har blivit sämre väglag genom åren, kanske på grund av den offentliga ekonomin. Men för oss är säkerheten avgörande och dåligt underhåll leder till att vi utifrån fokus på säkra resor tvingas ställa in onödigt mycket trafik. Skolplikten måste säkerställas. Gemensamt kan vi trycka på. Bra förutsättningar för bussföretagen är viktiga för att vi ska kunna fortsätta köra en säker och trygg trafik. Att i stället fokusera på viten är i detta läge fel väg att gå, säger Pär Åkerberg, .  
     
    “Ni berättade också att ni ställt in turerna på grund av det isiga väglaget. Ni har sagt till era förare att inte köra på isiga vägar, stämmer det?” frågar Anna Grönlund till Johan Hermansson vd Tuna Trafik. 
     
    “Ja, det händer att vi ställer in tre-fyra gånger per år. Med åren har vi lärt oss vilka vägar det är som inte fungerar bra. Vi har ett bra samarbete med kommunen som stödjer oss för att vi inte ska köra vid halt väglag”.  
     
    “Ett annat stort problem är trafiken i rusningstrafik i Eskilstuna. Kunde vi köra som i Göteborg och skapa en egen bussfil så blir det lättare med att komma fram för bussar”, säger Tommy Andersson, servicechef på Transdev.  
     
    Flera instämde och nickade. Någon frågade över hur elektrifieringen kan påverka i framtiden. Nobina och Transdev som har erfarenhet av det berättade att de tillsammans med branschförbundet kan vara till stöd vid framtida diskussioner av en omställning och frågor runt det. Samtalet gick över till frågor om trygghet och säkerhet. “Hur kan vi jobba tillsammans här?" frågar Anna Grönlund.  
     
    “Vi gör NKI undersökningar och såg exempelvis en koppling med att köpa en digital biljett ökar trygghet. Vilket var överraskande.”, säger Sune Eriksson, verksamhetschef allmän kollektivtrafik region Sörmland.  
     
    Så avslutades ännu en Bussakademi med lite mer kunskap om bussbranschen och lärdomar att bygga vidare på för en bättre kollektivtrafik.