Förslag till skärpta regler för vinterdäck och snökedjor
Regeringen skickade tidigare i veckan ut ett förslag på skärpta regler för vinterdäck. Syftet är att göra trafikanter bättre rustade för skiftningar i väderförhållanden.
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson säger att alla som färdas på vägarna har ett ansvar att använda däck som är anpassade efter väglaget. Den lagstiftning som finns i dag är för snäv och tiden då det råder krav på vinterdäck är för kort. Därför föreslår regeringen att vinterdäckreglerna skärps och att tunga fordon ska medföra snökedjor.
Dessutom presenteras ytterligare två alternativa förslag. Det första alternativet innebär att datumgränsen för krav på vinterdäck för personbilar slopas. I stället införs generella året runt-regler om tillräckligt väggrepp i förhållande till väglaget och krav på vinterdäck om det råder vinterväglag. Tanken med detta är att trafikanterna ska ta större eget ansvar oavsett tid på året. För tunga fordon föreslås dock ett krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning den 1 november–15 april. Det andra alternativet innebär är att dagens regler om krav på vinterdäck blir kvar, men att datumperioden förlängs för både lätta och tunga fordon. Krav på vinterdäck gäller då perioden 1 november–15 april vid vinterväglag. I bägge alternativen ingår att tunga fordon ska medföra snökedjor under perioden 1 november-15 april.
Sveriges Bussföretag följer utvecklingen och kommer att svara på remissen, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd i Sveriges Bussföretag. Vi har den största respekt för att regeringen vill bidra till en ökad trafiksäkerhet. Samtidigt är vi något förvånade över detta initiativ då Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) genomförde en utredning där resultatet presenterades i slutet på 2023.
I utredningen från VTI säger utredaren det inte finns skäl för att skärpa kraven på vinterdäck ytterligare när det gäller fordon över 3,5 ton. I denna studie refereras uppgifter från Polisens och Transportstyrelsens undersökningar som säger att 98 procent av lastbilar har vinterdäck som uppfyller kraven. Vår bild är att tunga bussar håller en minst lika hög nivå, fortsätter Anna Grönlund.
Förslagen påverkar inte de separata regler som finns kring dubbdäcksförbud. Remissvar ska lämnas senast den 30 april 2025 och de nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 november 2025.