Förbundsordförande ser fram emot 2025
Styrelsen i Sveriges Bussföretag höll den 5 december årets sista ordinarie styrelsemöte. En av punkterna på agendan var verksamhetsplan och budget för förbundets arbete 2025, där flera verksamhetsområden bedrivs i nära samverkan med Transportföretagen och dess övriga förbund. Tomas Byberg, förbundsordförande i Sveriges Bussföretag ledde styrelsemötet.
Tomas, vad är fokus inför kommande år?
Vi går in i en avtalsrörelse, det kommer prägla mycket av förbundets arbete. Vårt arbete kring kompetensförsörjning, framförallt för att lindra bussförarbristen här och nu och få till ändrade regelverk så att vi kommande år kan välkomna yngre personer till branschen, har hög prioritet. Arbetet med upphandlingsrekommendationer och vägledningar inom Kollektivtrafikens Avtalskommitté, såsom modellavtal, index och BusNordic är såklart fortsatt viktigt mot bakgrund av att cirka 90 procent av den svenska busstrafiken är offentligt upphandlad. Sedan har vi också listat arbetet kring miljözoner, Arlandas tillgänglighet för bussar och förväntade EU initiativ kring fordon, drivmedel och passagerarrättigheter särskilt.
Vilka resurser har förbundet inför kommande år?
Vid vår extrastämma den 7 november togs beslut om ändrad medlemsavgift, bland annat mot bakgrund av den snabba konsolidering vi ser i branschen. När vi bildade Sveriges Bussföretag 2014 av det tidigare branschförbundet BR och arbetsgivarorganisationen BuA hade vi 399 medlemsföretag – idag har vi 235. Men våra medlemsföretag har i princip samma antal anställda och samma antal fordon. Vi behövde anpassa förbundets medlemsmodell efter en ändrad verklighet. Vi har också sett över hur vi arbetar både nationellt och regionalt. Förbundets olika arbetsgrupper, där aktiva medlemsföreträdare deltar för att se till att vi alltid har aktuell och verklighetsförankrad kunskap i det arbete som bedrivs på EU-nivå, på nationell nivå och på regional nivå är avgörande för vår framgång och en viktig del av våra samlade resurser.
Bussbranschen har haft ett antal tuffa år, med pandemi, ansträngt ekonomisk läge hos landets regioner och oro i omvärlden som påverkat många människors fritidsresande. När du pratar med medlemsföretag om detta, vad säger du då?
Många har haft det tufft och det man talar om är i väldigt hög grad något vi faktiskt styr helt själva nämligen nivåerna på lämnade anbud. Det är viktigt för alla att de som utför upphandlad trafik gör det för ersättningar som ligger på en affärsmässig nivå. Om segrande anbud ligger 20-25% under övriga är det lätt att förstå att något är fel. Ingen mår bra av att starta upp avtal där man vet att det är 10 års slit för att möjligen få det att gå ihop. Här är vårt arbete med modellavtal väldigt viktiga så att alla vet vad som krävs av respektive part. Det gör också förutsättningarna att räkna rätt betydligt bättre. Målsättningen att 4 av 10 ska åka kollektivt är naturligtvis helt avgörande för att vi ska kunna skapa en tillräckligt stor marknad och om den ska bestå måste vi göra allt vi kan för att nå upp till målet.
Mindre bolag med mycket beställningstrafik har helt plötsligt fått frågor om miljözoner att brottas med. Här gör vi allt för att skapa debatt och få beslutsfattarna att förstå att det på alla sätt är bättre för miljön att våra resenärer sitter kvar i fordon som kan köras på HVO istället för att vi skall hyra in tio taxibilar för att köra den sista biten fram till resmålen i centrala Stockholm. Just nu vet vi inte hur det slutar men beslutet är i alla fall stoppat en stund.