Ett år med sympatiåtgärder i Tesla-konflikten - drabbar företag med kollektivavtal
Idag, den 3 november är det ett år sedan de första medlemmarna i Transportföretagen drabbades av i sympatiåtgärder i konflikten med Tesla (TM Sweden). Detta trots att medlemsföretagen har kollektivavtal. Bilverkstäder, lackverkstäder, avfallstransporter och hamnar har nu levt med sympatiåtgärder i Tesla-konflikten i ett år. Det är de längsta stridsåtgärderna någonsin i transportbranschen och den längsta arbetsmarknadskonflikten på 100 år i Sveriges historia.
Den 3 november 2023 blockerades de första bilverkstäderna från att reparera Tesla-bilar. Några dagar senare trädde Transportarbetarförbundets första varsel mot Sveriges Hamnar i kraft och sedan den 17 november 2023 är alla hamnar varslade om blockad mot att lasta eller lossa Tesla-bilar.
- Detta är de längsta stridsåtgärderna någonsin i transportbranschen och en av de längsta i svensk historia. Det är 100 år sedan vi hade en längre konflikt. Våra medlemsföretag har fått leva väldigt länge med sympatiåtgärder i en konflikt som inte berör dem och som de inte kan påverka, säger Hanna Alsén, förhandlingschef Motorbranschens Arbetsgivareförbund.
Stridsåtgärderna utökades successivt under vintern 2023/2024. Fler och fler bil- och lackverkstäder drabbades av sympatiåtgärder från IF Metall och Målarna.
Under hela vintern pågick också återkommande kontakter med IF Metall om det orimliga i att bil- och lackverkstäder blockerades från att laga Tesla-bilar i försäkringsärenden – en blockad som endast drabbade verkstäderna och ägarna av Tesla-bilar, och som inte alls påverkade Tesla. IF Metall och Målarna omvärderade till sist sina varsel så att endast garantiärenden och andra beställningar från TM Sweden, Teslas svenska bolag, blockerades. Det betyder att verkstäderna kan reparera Tesla-bilar när privatpersoner eller försäkringsbolag är kunder.
Men det finns fortfarande medlemsföretag som drabbas, som tidigare arbetade med garantiärenden och andra beställningar från TM Sweden, exempelvis bilverkstäder, lackverkstäder.
- Vi är i löpande kontakt med de drabbade företagen och med de fackförbund som har varslat om sympatiåtgärder, men så mycket mer kan vi inte göra för att påverka eftersom den primära konflikten inte gäller något av våra medlemsföretag. Vi hoppas att konflikten snart kan få en lösning, säger Hanna Alsén.
De företag som drabbats av sympatiåtgärder har kollektivavtal, tar ansvar och vill bidra till att utveckla den svenska modellen. Därför är det beklagligt att de i så stor utsträckning får bära konflikten i stället för facken och deras medlemmar.
- Den svenska modellen bygger på att arbetsmarknadens parter når lösningar genom kollektivavtal. Vi ser gärna att även Tesla blir en del av detta så att konflikten kan avslutas. Nu uppmanar vi IF Metall och Tesla att på nytt anstränga sig för att nå en lösning. Det vore bra för alla berörda, avslutar Hanna Alsén.
Hanna Alsén, förhandlingschef Motorbranschens Arbetsgivareförbund