Nyhet

Tema trafiksäkerhet: ”Vi vill vara smörjmedlet i trafiken”

Nyhet

Foto: Simon Hellsten.

Tema: Denna vecka är det FN:s globala trafiksäkerhetsvecka UN Global Road Safety Week. Det uppmärksammar vi genom att lyfta några av våra medlemsföretags fantastiska arbete på området. 

De är Stockholms äldsta taxibolag och vill vara det trygga alternativet för kunderna. I vår serie om trafiksäkerhet inom vägtransportsektorn har turen idag kommit till Taxi Stockholm.

- Vi ska bidra till att sänka hastigheterna i trafiken, inte driva upp dem.

Orden är Anastasios Evangelous från Taxi Stockholm. Trafiksäkerhet är en självklar fråga att arbeta med för Taxi Stockholm. Det handlar om deras varumärke.

- Våra bilar rullar 10 varv runt jorden varje dag, vi syns i trafiken. Vi är överallt. Det räcker med att fem stycken missköter sig så drabbar det hela varumärket.

Vi ska inte vara gruset i maskineriet

För Taxi Stockholm är hållbarhet ett ledord och en trygg resa för kunden är en naturlig del av hållbarhetsbegreppet. Yrkesförare är normbildande i trafiken. Så som yrkesförarna gör, gör också amatörerna, om vi får kalla dem så.

- Vi ska inte vara gruset i maskineriet, vi ska genom en mjuk och lugn körning vara smörjmedlet i trafiken, slår Anastasios Evangelou fast.

Taxi Stockholm är ett anrikt varumärke, ett varumärke som företaget fyller med värden såsom miljömedvetenhet, trafiksäkerhet, trygghet. Samtliga förare omfattas av kollektivavtal, de har alkolås i alla fordon, en modern fordonspark med den senaste säkerhetstekniken. Men visst händer det att även Taxi Stockholm kör för fort i trafiken, det är inte något Anastasios Evangelou sticker under stol med. Men där de skiljer sig ifrån många andra är också att när de får in en reklamation från en kund eller medtrafikant tar Taxi Stockholm kontakt med både åkeriet och föraren. Allvarliga eller upprepade reklamationer kan leda till att man inte längre kan arbeta kvar på Taxi Stockholm.

- Alla reklamationer oavsett vad det handlar om meddelas föraren och åkaren, arbetsgivaren, säger han.

En förare kan vid första reklamationen kanske skylla på otur, en olyckshändelse i arbetet, men upprepar det sig faller det argumentet, menar Anastasios Evangelou.

- Det funkar inte att säga att man hade otur om man får fler reklamationer, då är det något man gör fel. Jag tror att många kunder vet att vi förmedlar vidare reklamationerna. Reklamationerna är ju värdefulla för åkaren också, fordonsskadorna och slitaget ökar med ett felaktigt körsätt.

Anastasios Evangelou berättar att redan vid rekryteringsprocessen av nya förare och åkare är Taxi Stockholm tydliga med vad de förväntar sig. Hastigheter ska följas liksom övriga trafikregler. De ska vara föredömen i trafiken.

Jag tycker nog att attityderna förändrats hos de som varit med

För några år sedan blev de kontaktade av Trafikverket som efterfrågade samtal med ledande taxiföretag om yrkesförarnas hastighetsefterlevnad. Taxi Stockholm har därefter gjort både egna hastighetsmätningar och mätningar i samarbete med trafiksäkerhetsorganisationen NTF. Förare som fastnat i deras kontroller, blivit av med sitt körkort eller fått flera trafikreklamationer har bjudits in till en obligatorisk trafiksäkerhetsutbildning. På utbildningen har företrädare från Trafikverket, försäkringsbolag, Polisen och Transportstyrelsen varit med.

Hur har denna utbildning tagits emot, har ni sett några förändringar?

- Jag tycker nog att attityderna förändrats hos de som varit med. Till en början kanske en del var skeptiska, gillade inte pekpinnar, men de ändrade inställning efter ett tag. Syftet har inte varit att dela ut pekpinnar eller leta syndabockar, utan att få oss att tänka annorlunda. Jag tycker att utbildningen har fått tagits emot väl.

Genom BKY, Behörighetskontroll Yrkestrafik, får Taxi Stockholm automatisk information om en förare förlorat körkortet.

- Och det är inte säkert att föraren får arbeta kvar efter att denne har fått tillbaka körkortet. Det beror på omständigheterna, en bedömning vi får göra. Vi kan också utdela en skriftlig varning till de som fått många reklamationer, att nu får det inte komma några fler.

Stress är naturligtvis något en taxiförare ofta upplever, en stress som kan bidra till att driva upp hastigheter och uppmuntra allmänt olämpligt beteende i trafiken. Taxi Stockholm har liksom andra taxibolag provisionslön och Anastasios Evangelou erkänner att det kan leda till att stressen ökar, men de vidtar andra åtgärder för att motverka stress.

- Förarna ska kunna knappa ur sig ur systemet och ta sin lunch i lugn och ro utan att tappa sin plats i kön vilket man gjorde förr.

De har också ett systemstöd för vilotiderna inbyggt i sitt trafikledningssystem:

- En förare som kör åt oss kan inte överskrida dygnsvilotiderna. Systemet tittar i realtid 24 timmar bakåt. Har föraren inte tagit sin dygnsvila loggas föraren ut och kan inte logga på igen förrän det är i enlighet med lagstiftningen.

Ni vill vara det hållbara taxialternativet, trafiksäkerhet, miljö, sociala villkor. Taxibranschen är en bransch med stenhård konkurrens, och delvis oseriös konkurrens. Efterfrågar kunderna hållbara alternativ?

Anastasios Evangelou ler lite urskuldande, skakar på axlarna.

- Många säger ju att de efterfrågar hållbarhet, att de tycker att det är bra att förarna har kollektivavtalsenliga löner och så vidare, men till syvende och sist är det oftast bara priset som fäller avgörandet. Det gäller inte bara privatkunder, utan också offentliga upphandlingar.

Det är idag oftare skallkrav på hållbarhet och på kollektivavtalsliknade villkor, det är ju bra

Men, lägger Anastasios Evangelou snabbt till, det har blivit bättre.

- Det är idag oftare skallkrav på hållbarhet och på kollektivavtalsliknade villkor, det är ju bra. Jag har också fått uppfattningen att fler offentliga upphandlare är intresserade av en dialog och visar ett ökat intresse för att diskutera hur till exempel fordonsparken kan utnyttjas så effektivt som möjligt inför en upphandling av exempelvis skolskjuts.

Anastasios Evangelou arbetar i dag för Taxi Stockholms åkeriservice, men började köra taxi 1987, åkare blev han 1993. Han har kört taxi i 27 år. Förmodligen har det gett honom ovärderliga erfarenheter när han kommunicerar med deras åkare och förare om vikten av trafiksäkerhet. Han vet vad det innebär att sitta bakom ratten. Förmodligen vet han också att det här med hastighetsefterlevnad är ett sisyfosuppdrag - man måste göra det om och om och om igen…