Nyhet

Tema trafiksäkerhet: Säkerhetskultur mäts i nytt projekt för bussbranschen

Nyhet

TemaDenna vecka är det FN:s globala trafiksäkerhetsvecka UN Global Road Safety Week. Det uppmärksammar vi genom att lyfta några av våra medlemsföretags fantastiska arbete på området. 

Samverkansbolaget Bivab har sjösatt projektet Utveckla verktyg för att höja säkerhetskulturen i bussföretag. Syftet är att såväl inspirera som att undersöka kulturförändringar med fokus på trafiksäkerhet.
– Vi ser att attitydförändringar är möjliga, säger Mia Ellison.

Bivab är ett samverkansbolag bestående av cirka 30 privatägda företag i södra och västra Sverige. Totalt ingår någonstans runt 600–700 bussar. Inom ramarna för verksamheten bedrivs både linjetrafik och skolskjutstrafik på entreprenad. Tillsammans med Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har de sjösatt projektet Utveckla verktyg för att höja säkerhetskulturen i bussföretag. Syftet har varit att studera kulturförändringarna kring trafiksäkerhet i samband med införandet av ISO 39001 och att försöka förbättra säkerhetskulturen genom en intervention på lednings- och organisationsnivå.

–       Fokuset ligger på att implementera det systematiska ledningssystemet för att öka trafiksäkerheten så att det sätter sig i vardagen, det här ska inte vara ett övergående projekt. Projektet är att mäta kulturen just nu men systematiken som vi sätter kommer att leva kvar i bolagen, berättar Mia Ellison, KAMS-ansvarig hos Bivab och projektledare.

Projektet innehåller gruppdiskussioner och mätningar av attityder och beteenden. Upprepade mätningar i form av enkäter har genomförts över tid, dessutom har mätmetoder och teknik utvecklats för att kunna göra mätningar av hastighetsefterlevnad, bältesanvändning, bränsleförbrukning och skador/olyckor.

–       Vi körde igång hösten 2019 för att få ett nollvärde för att se hur förarna såg på sin och ledningens medverkan i trafiksäkerhet. Kulturförändringar tar tid, vi sökte därför nya medel eftersom vi har varit nyfikna på hur det utvecklas, och detta innebär att vi försätter även 2021, säger Mia Ellison.

Ju mjukare du framför fordonet, desto mindre bränsle drar det och desto färre olyckor sker

De nyckelfaktorer som undersöks är hastighetsefterlevnad, bränsleförbrukning, bältesanvändning samt skador och olyckor.

–       Det finns ett samband mellan alla dessa nyckeltal och det finns en logik i att vi har valt ut just dessa. Ju mjukare du framför fordonet, desto mindre bränsle drar det och desto färre olyckor sker.

Fynden hittills lovar också gott:

–       Vi ser att attitydförändringar är möjliga men nu behöver förarna engageras mer, säger Mia Ellison

Andra fynd inkluderar positiva trender i att hålla hastigheten samt ökad bältesanvändning, och att förare, ledare och trafikhuvudman behöver förstå att hastigheten är ett sätt att påverka säkerheten – snålt satta tidtabeller styr ibland, vilket kan hamna på tvären med säkerhetskraven.

Just att få medarbetarna att själva bli engagerade i arbetet med trafiksäkerhet är en nyckel, menar Mia Ellison.

–       Vi behöver bli bättre på att göra medarbetarna delaktiga, att man inte ser olyckor som en del av vardagen och att man oftare pratar om säkerhet i organisationerna. Det möjliggör att man kan åtgärda riskerna i arbetet.

Ofta är det familjeägda företag som är framgångsrika, det tror jag hänger samman med deras förmåga att få medarbetarna att känna sig sedda och lyssnade på

Här övergår det också till att bli en ledningsfråga:

–       De som engagerar medarbetarna gör det genom att förarna får information och genom att föra en dialog, de är på depåerna och anstränger sig att nå förarna i deras miljö. Det är viktigt att det finns någon i ledningen som brinner för det här, det är en fråga om ansvar och ledarskap. Ofta är det familjeägda företag som är framgångsrika, det tror jag hänger samman med deras förmåga att få medarbetarna att känna sig sedda och lyssnade på.

Projektet sammanföll med krav kopplade till trafiksäkerhet och hållbarhetsmålen i samband med ett nytt avtal med Jönköpings Läns Trafik AB. Bolagen som ingår i projektet är Carlsteins Trafik AB, Hjalmarssons Buss AB, Lysekils Busstrafik AB, Omnibuslinjen Habo-Hjo AB, Reinholds Buss AB samt Vårgårdabuss AB.

Just krav kopplade till trafiksäkerhet spår Mia Ellison kommer att bli viktigare i framtiden:

–       Det tror jag absolut. Fler vill koppla på när de ser att andra arbetar på det sättet.

Det handlar också om att attitydförändringarna nu är det som kommer att ta oss än närmare nollvisionen:

–       Mycket trafiksäkerhetsarbete har gjorts i den fysiska miljön. Man har satt upp vägräcken, sänkt hastigheter och så vidare, nu är det attityderna som är kvar att jobba med.