Nyhet

Transportföretagen saknar tydlighet i vårändringsbudgeten: En svensk transportsektor i världsklass bör vara målet

Nyhet

I dagens vårändringsbudget saknas de stora greppen som behövs för en grön återstart av transportsektorn, det menar bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen som nu efterlyser tydliga satsningar om regeringen menar allvar med sina ambitioner.

Dagens vårändringsbudget innehåller förvisso ljuspunkter: Ytterligare medel till kollektivtrafiken välkomnas. De är tyvärr fortfarande inte tillräckliga sett till det tapp pandemiåret inneburit och fortfarande innebär. Dessutom saknas riktade stöd till persontransportsektorn i övrigt, vilket är märkligt när regeringen fortsätter att stödja andra sektorer med branschspecifika stöd.

Ytterligare en ljuspunkt är att regeringen skjuter till 150 miljoner kronor årligen under 2021–2025 till järnvägen. En ökad samverkan mellan järnvägen och lastbilen är välkommet. Vi måste samtidigt komma ihåg att järnvägen och lastbilen i huvudsak kompletterar varandra snarare än konkurrerar. Varje trafikslag måste lösa sina egna klimatutmaningar och varje trafikslag behövs och har sin egen roll att spela i transportkedjan.

Tydlig satsning på grön återstart efterfrågas

Precis som samhället i övrigt har transportsektorn förändrats och fortsätter att göra det. Elektrifiering, hållbarhet, digitalisering – kartan ritas om. Mobilitet för hela landet är en nyckelfaktor för ett hållbart näringsliv, jobb och välfärd. Begränsas den svenska transportsektorns möjlighet att ställa kommer den att bli omkörd.

”Vi vill se en rejäl återstart av Transportsverige, med förslag som kan rädda företag och arbetstillfällen ur krisen och som kan stödja resan mot ökad hållbarhet. Inget annat än en svensk transportsektor i världs­klass bör vara målet”, Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.