Nyhet

Otillåtna kortuttag – ett branschproblem som snart kanske får sin lösning

Nyhet

Många transportföretag vittnar om problemet med att de drabbas av sanktionsavgifter för så kallade ”otillåtna korttuttag” ur färdskrivaren. Vid det andra mötet i Transportföretagens kör- och vilotidsnätverk fanns frågan på bordet och förhoppningen är att de ålderstigna reglerna ska ändras till det bättre.

I september hölls det andra mötet i Transportföretagens relativt nystartade nätverk för kör- och vilotider, som samlar företagare och företrädare för myndigheter till samtal om de ofta komplicerade regelverk som omgärdar kör- och vilotider.

– När vi hade det första mötet var det tydligt i samtalet med deltagarna att en viktig del var erfarenhetsutbytet, att lära av varandra, hur företagen kan ha ett tillräckligt bra system för att kontrollera kör- och vilotider, berättar Susanne Karlsson, jurist och biträdande avdelningschef för Transportföretagens samhällspolitiska avdelning.

Hon fortsätter:

– Det andra benet är påverkan. Att företagen med hjälp av oss kan påverka Transportstyrelsen för att göra regelverket enkelt och att det blir lätt att göra rätt. Det är det som har varit det svåra – väldigt få är ute efter att fuska, men det är ett komplicerat regelverk.

Vid det andra mötet kom mycket att handla om så kallade otillåtna kortuttag, berättar Susanne Karlsson:

–Vi har inför mötena försökt konkretisera var deltagarna känner att de stora problemen finns. Här fick vi tidigt höra att olika situationer för terminal- och depåområden orsakar problem. Vi försökte att titta på de rättsfall som finns. När vi grävde djupare för att bjuda in Transportstyrelsen till dialog insåg vi att mycket handlade om de otillåtna kortuttagen där någon tagit ut kortet ur färdskrivaren på en lastbil eller buss för att man inte trott att man ska återvända till fordonet, men där man av någon anledning gjort det och satt in kortet igen.

Svårt att göra rätt med nuvarande regelverk


En av deltagarna och föredragshållarna för dagen var Kent Davidsson, handläggare kör- och vilotider, Bring Frigo Åkeri AB. Hans huvudbudskap var att det går att klara sig undan de flesta sanktionsavgifterna även som ett stort åkeri och att ett förebyggande arbete är det som ger effekt.

– Det är mycket jobb med att stärka upp rutinerna i början men när man väl har gjort det och chaufförerna förstår att de får stå till svars om de inte följer detta, då upphör det eventuella fusket. Det som blir kvar är de mänskliga felen, exempelvis att man glömmer att trycka på färdskrivaren på grund av stress.

I Bring Frigos fall har dialogen med Transportstyrelsen fungerat bra och de starka rutinerna innebar att Transportstyrelsen kunnat ta bort vissa sanktionsavgifter.

– Kvar blev det som vi inte ens visste fanns, nämligen otillåtet kortuttag. I vår terminal arbetar fem chaufförer med tio bilar, de hoppar mellan bilarna och förr eller senare går någon tillbaka in i en bil som de redan haft, de gör rätt när de sätter in kortet i färdskrivaren igen och enligt vår mening ska det inte vara någon överträdelse. Men det blir då ett otillåtet kortuttag.

Kent Davidsson berättar att det här regelverket härrör från tiden då bilarna hade en analog färdskrivare. Att då öppna färdskrivaren innebar att du också kunde manipulera klockan, varför regeln infördes. I dagens digitala färdskrivare är detta inte möjligt och regeln har således spelat ut sin roll – något som också Transportstyrelsen är medvetna om.

– Vi blev extra glada när Transportstyrelsen kom på själva att regelverket inte är relevant och att det är något som man själva har kommit på, det är en svensk tolkning – inte något som kommer från EU-håll.

Hoppas på snabb lösning

Susanne Karlsson berättar att Transportstyrelsen och företrädare för Transportföretagen haft en dialog om frågan och att upplevelsen var att Transportstyrelsen inte fann någon skyddsvärt i den nuvarande lagstiftningen 

– Det är inte den typ av överträdelse som Transportstyrelsen är intresserade av, de tycker inte att det är en överträdelse mot kör- och vilotider. När det kom fram att det kan ändras nationellt tog vi upp telefonen och kontaktade infrastrukturdepartementet direkt. Vår förhoppning är att nu när det ändå sker ändringar i reglerna på grund av mobilitetspaketet, att det även ska gå att få till en snabb ändring i reglerna om otillåtna kortuttag. 

Transportföretagen har nu gått in med en begäran om ändring i regelverket till Infrastrukturdepartementet.