Nyhet

Här är Transportföretagens inspel till nationella planen

Nyhet
Här är Transportföretagens inspel till nationella planen

I dag har Transportföretagen skickat inspel på investeringar och åtgärder till Trafikverket för myndighetens arbete med den nya nationella infrastrukturplanen. Långsiktiga investeringar är en förutsättning om den svenska transportsektorn ska bibehålla sin konkurrenskraft, bli mer hållbar och erbjuda god tillgänglighet i hela landet.

I juni påbörjade Trafikverket arbetet med den nya nationella infrastrukturplanen. Nu har Transportföretagen överlämnat sina inspel för en långsiktig och hållbar transportsektor.

Eric Tedesjö, branschchef för Sveriges Hamnar och infrastruktur på Transportföretagen kommenterar:

”Som transportsektorns samlade röst har vi inspel på åtgärder till nationella planen, som spänner över samtliga trafikslag. Varje enskilt förslag är en pusselbit med samma mål om att stärka, förbättra och effektivisera transporterna för minskad klimatpåverkan. Samtidigt är det viktigt att den svenska transportsektorn inte får försämrad konkurrenskraft och därför behöver företagen långsiktiga spelregler att förhålla sig till samt ett ökat statligt ansvar med kraftfulla investeringar.”

Här nedan följer en sammanfattning:

Transportföretagen vill se en utbyggd och utvecklad elinfrastruktur för ökad tillgänglighet på el så att fler vågar investera i ny teknik.

Kapaciteten i vägnäten behöver stärkas och flaskhalsar byggas bort för förbättrad framkomlighet. Det gäller även järnvägen. Samtidigt behöver väg- och järnvägsförbindelser till hamnar och flygplatser stärkas eftersom de utgör viktiga noder, särskilt för internationell tillgänglighet, där människor och gods byter transportslag.

En stor underhållsskuld innebär att vägnätet på många håll är otillfredsställande. Eftersatt vägunderhåll påverkar både trafiksäkerheten och restider. Utifrån ambitionen att hela landet ska leva krävs det ökade satsningar på drift och underhåll av vägarna. Även järnvägen lider av effekterna av långvarigt eftersatt och ineffektivt underhåll.

Sjöfart och hamnar är beroende av isfria hamnar och farleder, den planerade förnyelsen av isbrytarflottan behöver hanteras i nationell plan.

Kollektivtrafiken behöver ökad framkomlighet på infartsleder i storstäderna med bland annat egna körfält. Det skulle minska trängseln på vägarna.

Utveckla och integrera TEN-T CEF stråk i nationell plan. Det transeuropeiska transportnätverket har utpekat de mest centrala stråken för de europeiska transporterna. Korridoren liksom annan infrastruktur i TEN-T:s stomnät med nav och länkar ger prioritet och tillgång till europeiska infrastrukturmedel i fonden CEF. Samplaneringen hos relevanta myndigheter över nationsgränserna för investeringar och underhåll i TEN-T nätet måste bli betydligt bättre än nu, annars kommer inte EU:s mål för detta nät att kunna uppnås. CEF-fondens medel måste prioriteras av Sverige i budgetdiskussionerna inom EU. 

Fullfölj arbetet med beredskapsflygplatser. Flyget ombesörjer Sveriges behov av tidskritiska och långväga gods- och persontransporter inrikes och utrikes. Fungerande flygförbindelser är en förutsättning för att det ska vara möjligt att bedriva näringsverksamhet i hela landet. Det är viktigt att Trafikverket och regeringen fullföljer arbetet med att peka ut nya beredskapsflygplatser och även fortsättningsvis säkerställer tillgänglighet i hela landet med allmän trafikplikt.

Effektivisera transportinfrastrukturen: det bör prioriteras att satsa på och att tillåta högkapacitetsfordon –  längre och tyngre vägfordon och tåg, som en naturlig del att effektivisera transporterna för minskad miljöpåverkan. ITS, digitalisering av infrastrukturen inklusive integrering av fordonen i ett samlat digitalt nät kan ge möjligheter till mer effektiv trafikplanering och styrning, inklusive dynamiska hastighetsgränser och omledningsmöjligheter vid störningar i huvudstråk.