Nyhet

"Läget för transportnäringen är just nu mycket allvarligt"

Nyhet

Vi arbetar för fullt med våra politiska kontakter. Vd Marcus Dahlsten har varit i kontakt med många statsråd och statsministern. De åtgärder vi kräver är följande åtgärder;

Regeringen bör avstå alla kostnadsökande reformer samt överväga:

  • Möjligheter till företagsinterna utbildningar. Arbetsförmedlingen skulle kunna finansiera företagsinterna utbildningar. För transportsektorn handlar det om YKB- eller ADR utbildningar. Transportstyrelsen behöver ge dispens för att YKB och andra utbildningar ges digitalt
  • Frys avgiftshöjningar. Många myndigheter, t ex Transportstyrelsen och Sjöfartsverket, drar snart igång förhandlingar om avgifter för 2021.
  • Frys indexeringar. Bränslebeskattningen höjs automatiskt med bnp varje år. Avstå från denna 2020 och 2021.
  • Sänk avkastningskraven på statliga bolag, t ex Swedavia. Flertalet myndigheter har avkastningskrav på sig. Dessa bör anstå under 2020 och 2021. För vissa finns också ett ROI på 10%, vilket ger kostnadsökningar för företag.
  • Beskattningsundantaget för biobränsle försvinner 2020/2021. Om undantaget kvarstår kan delar av branschen bibehålla viss konkurrenskraft.
  • Återinför ett system med permitteringslön.
  • Utvidga användningen av smittbärarpenning.
  • Företagen kan behöva snabba lån/stöd för att klara likviditeten. Se till att möjlighet finns inom EU och nationellt. Vad är möjligt genom statstödsregelverket?

Därutöver delar Transportföretagen Svenskt Näringslivs synpunkter:

  • Anstånd med skatteinbetalningar. Ge företag möjlighet till uppskov med inbetalningen av arbetsgivaravgifter och preliminärskatt avseende de anställda.
  • Korrigering av moms vid kundförluster. Myndigheter ska få i uppdrag att korrigera momsen vid kundförluster för att inte medföra konkurskedjor.
  • Utökade exportkrediter. SEK (AB Svensk Exportkredit) bör få utökad låneram och kapitaltillskott. Ramen för EKN:s (Exportkreditnämndens) exportkreditgarantier bör höjas.
  • Krislån från Almi. Extra pengar kan allokeras till ALMI för att ge krislån. Om vissa branscher drabbas kan särskilda program för dem skapas, vilket bör förberedas.
  • Korttidsarbete. Vi välkomnar att regeringen tidigarelagt ikraftträdandet av korttidsarbete till den 1 maj. Dock önskar vi se övergångsregler så att de överenskommelser som träffas nu också täcks av förslaget.