Direkt till innehållet (Tryck Enter)

-

Inför ett stöd för avställda bussar

Inför ett stöd för avställda bussar

I januari såg 2020 ut att bli ett av de bästa åren någonsin för oss som representerar företag som kör turist- och expressbussar och arrangerar gruppresor med buss i Västra Götaland. Vi, tillsammans med andra kolleger inom persontransporter, resebyråer och hotell var bland de första som den annalkande krisen slog till med full kraft. 

Debattartikeln publicerades i GT/Expressen den 2 september

I dag befinner vi oss på en helt ny spelplan där vi i stället kämpar för vår överlevnad. Turistbussarna står fortfarande stilla, det planeras inte för några stora konferenser och evenemang i höst och hotellen ekar tomma. Liseberg är stängt. 

Expressbussarna i Västra Götaland, liksom i hela landet, upprätthåller till vardags ett attraktivt nät av kollektivtrafik för långväga resor, helt på kommersiella grunder men i dag körs mycket på sparlåga på grund av lågt resande. Denna trafik är central för många regioner och besöksmål där annan långväga kollektivtrafik är obefintlig. 

Det blir allt tydligare att vi som arbetar med persontransporter, tillsammans med resebyråer, besöksnäringen, kultursektorn och mötes- och eventindustrin kommer att ha en fortsatt mycket tuff höst framför oss. Vi ser att det kommer fortsatta rekommendationer om att inte resa i onödan, att många länder fortsatt har stängda gränser för svenskar och att många evenemang fortsätter att skjutas på framtiden. 

Vi förstår människors oro och har respekt för det lidande som viruset orsakat och kan orsaka hos många människor. Vi har välkomnat flera av regeringens stödåtgärder som presenterats under våren för att hjälpa företagen genom den kris som de ställts inför. Men de flesta av dessa åtgärder var på en mycket generell nivå och även företag som inte hade behov av stöd kunde ta del av dem. Nu, när vi börjar få lite överblick av vilka konsekvenser krisen fått hittills och ser vilka företag och sektorer där marknaden fortsatt är obefintlig är det tydligt att det framöver behövs riktade stöd mot särskilt drabbade branscher. Det räcker inte med att få omställningsstöd för mars och april, när maj och sommarmånaderna för många företag sett ännu värre ut när det kommer till minskad omsättning. Bland svenska turistbussföretag har vi exempelvis sett ansökningar om omställningsstöd som visar minskad omsättning på upp till 98 procent jämfört med samma period föregående år. Omställningsstödet måste förlängas!

Vi föreslår även ett riktat stöd för avställda bussar, vilket skulle stötta bussföretag som drabbats hårt av krisen. Om dessa företag som vanligtvis kör express- och turistbussar inte får ytterligare stöd finns en risk att samhället förlorar denna transportkapacitet, vilket längre fram blir negativt för exempelvis föreningsliv och besöksnäringen över hela landet. Dessa företag är också viktiga för ett fungerande transportnät även på landsbygden. När exempelvis tågtrafik tillfälligt behöver ersättas eller region- och lokaltrafiken behöver förstärkas för att minska trängsel, anlitas dessa företag. Förslaget bygger på att bussföretagen blir berättigade till ett riktat stöd på 1 050 kronor per dag som en buss är avställd, förutsatt att det är rätt typ av buss, att den går i yrkesmässig trafik och är avställd minst en vecka. Kostnaden för staten beräknas hamna på maximalt 38 miljoner kronor i månaden.

I grunden handlar det om att förvalta skattepengar på ett bra sätt. De branscher som på grund av myndigheternas rekommendationer och regler behöver arbeta på ett annat sätt även i höst behöver också kunna överleva. Annars har det rullats ut åtskilliga miljarder i såväl korttidspermittering som omställningsstöd och andra åtgärder till ingen nytta. Vi är beredda att ta vårt ansvar för att kunna möta den nya verkligheten på andra sidan krisen. Men vi behöver ytterligare hjälp att ta oss dit. Regering måste ta ansvar för de hårdast drabbade branscherna nu. 

Anna Grönlund, Branschchef Sveriges Bussföretag 
Christer Pettersson, Ordförande Västra Sveriges Bussbranschförening och Vd Bivab

Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen och säkerhetsbranschen. Klicka på ett av alternativen nedan för att anpassa startsidan med branschspecifikt innehåll.