När avtalsrörelsen drog igång i våras stod det tidigt klart att den största knäckfrågan i Transportföretagens förhandlingar var tillämpningen av ”märket”. Vi har återigen stått upp för denna breda överenskommelsen i Industriavtalet, som innebär att den exportberoende industrin ska förhandla sina löner före alla andra och att övriga branscher inte ska teckna avtal med större kostnadsökningar än så.
Årets märke – 6,4 % över två år – leder till kostnadsökningar som är bekymmersamma för många transportföretag. Trots detta har flera fackförbund ställt krav på betydligt högre kostnadsökningar, där Transportföretagen framgångsrikt har lyckats hålla tillbaka dessa krav. Det har krävts tuffa förhandlingar för att kunna teckna avtal på märket, ibland under hot om strejk.
– Det är ett styrkebesked att vi trots hård press kunnat hålla märket. Det värnar inte bara medlemsföretagens förutsättningar till lönsamma affärer, vi vet att det också är viktigt för Sveriges ekonomi som helhet. Att industrin sätter märket bidrar till att inflationen kunnat hållas tillbaka och säkrar svenska företags konkurrenskraft internationellt, säger Hanna Alsén, avdelningschef för arbetsgivarfrågor och juridik på Transportföretagen.
Nu återstår endast några få förhandlingar inom Svenska Flygbranschen. Därefter kommer Transportföretagens avtalsrörelse 2025 vara avslutad.