Pressmeddelande

Transportföretagen Flyg välkomnar EU-stöd för produktion av fossilfritt flygbränsle i Sverige

Pressmeddelande

Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men främst handlar det om att snabba på bränslebytet från fossilt till fossilfritt flygbränsle, så kallat SAF Sustainable Aviation Fuel. Vattenfall, Shell, LanzaTech och SAS driver det svenska projektet HySkies som har målet att 2027 starta världens första storskaliga produktion av syntetiskt hållbart flygbränsle (SAF) i Sverige. Nu står det klart att EUs innovationsfond kommer att stödja projektet med drygt 80 miljoner euro. Ett eventuellt investeringsbeslut fattas senare.

Syntetiskt hållbart flygbränsle (SAF), eller elektrobränsle, framställs med fossilfri el och i det här fallet infångad koldioxid från fjärrvärmeproduktion i stället för att använda fossila bränslen i produktionen. Målet är att en ny produktionsanläggning i närheten av Forsmark ska framställa upp till 90 000 ton bränsle varav den största andelen utgörs av SAF. SAS som deltar i projektet och är en potentiell slutkund skulle vid full produktion kunna förses med minst 25 procent av bolagets totala behov av hållbart flygbränsle år 2030 från anläggningen. SAF reducerar CO2 utsläppen med ca 80% ur ett livscykelperspektiv.

Fredrik Kämpfe, Branschchef Transportföretagen Flyg kommenterar:
– Vi är glada över att EUs innovationsfond nu går in och stöttar HySkies-projektet med över 800 miljoner kronor och vi hoppas verkligen ett investeringsbeslut snart kan fattas av inblandade parter. Nu måste vi se mer av samma vara för att sätta riktig fart på flygets fossilfria omställning. Särskilt då hela Europa nu förbereder sitt stora klimatpaket Fit for 55 med specifika regler för att öka mängden SAF. Vår bedömning är att planen står och faller på att EU och medlemsländerna gör allt man kan för att tillsammans med flyg- energi- och bränsleindustrin snabbt skala upp tillverkningen av SAF. Precis som vi skrev i vår färdplan 2018 alltså. Tyvärr har vi inte sett några sådana satsningar från Sverige, men nu kanske proppen åker ur?

Den svenska flygindustrin visar vägen

Den svenska flygindustrin har tagit fram en färdplan med målbilden om ett fossilfritt inrikesflyg 2030 och att allt flyg som lyfter från svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2045. För att nå målen sattes också en rad förväntningar upp i färdplanen på vad politiken skulle leverera. Att det offentliga måste stötta produktion av hållbara flygbränslen i Sverige är en viktig sådan förväntan för att bana väg för fossilfritt flyg. Fredrik Kämpfe menar att vår nya regering nu har ett riktigt guldläge att satsa på fossilfritt flyg:

– Den svenska flygindustrin vill gå före och flyga mer fossilfritt. Med politikens stöd kan vi skapa en livskraftig svensk flygindustri som inte bara blir fossilfri och stärker tillgängligheten utan även hjälper andra länder att sänka sina utsläpp med smart flygteknik och kunskap, vätgas- och elflyg samt gröna flygbränslen ”Made in Sweden”.

– Fossilfritt flyg blir en möjliggörare för ett fossilfritt Sverige samt säkrar tillgänglighet och konkurrenskraft för den svenska gröna nyindustrialiseringen. Nu finns ett guldläge för den som vill säkra en grön omställning av svensk flygindustri. Vi räknar även att Sverige håller flygets fossilfria fana högt under EU ordförandeskapet och hjälper oss att få ett EU regelverk som även gör det möjligt att använda rester från skogsindustrin att tillverka SAF. Detta då flera sådana satsningar just nu ligger i vänteläge i avvaktan på en långsiktig reglering som erkänner dess nytta och enorma potential för produktionen av SAF.

SAF är just nu betydligt dyrare än fossilt flygbränsle och det är viktigt att infasningen av SAF sker i en takt som inte motverkar omställningen och inte reducerar tillgängligheten. Flera källor rapporterar att de höga bränslepriserna redan gjort att flyget liksom andra transporter överlag blivit dyrare. Det är möjligt och enkelt att köpa till SAF för sin egen flygning och det går även att göra företagsinköp av större volymer SAF som tankas in i bränslesystemet och reducerar utsläppen. Men det innebär en extra kostnad.

– Vi måste acceptera att omställningen kostar pengar och reseköpare har här en stor möjlighet att bidra. Vi letar med ljus och lykta efter företag och organisationer som inser att deras inköp av hållbara flygbränslen är oerhört viktigt för att snabba på utvecklingen av fossilfritt flyg. Vi måste vara beredda att betala den gröna premien, säger Fredrik Kämpfe i en avslutande kommentar.