Vad händer med HVO?

torsdag 7 mars

Under morgonen stod Transportföretagen som värd för seminariet: ”Vad händer med HVO”, samt efterföljande panelsamtal. Totalt samlades nära 100 gäster.

Sverige toppar användningen av HVO inom transportsektorn, och även om det är positivt att intresset nu växer även i Europa innebär det också utmaningar:

–        Vi pratar om enorma mängder biodrivmedel om vi ska lyfta Europa till de nivåer som Sverige i dag använder inom transportsektorn. Ska vi nå 2030-målet är det därför stora mängder som måste till, sade Ulf Svahn, vd för Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet (SPBI).

Jakob Lagercrantz, tidigare vd för Greenpeace i Sverige och numera verksam inom det av näringslivet finansierade 2030-sekretariatet, belyste att diskussionen om drivmedel sällan är svart och vit, utan att det snarare handlar om hur produktion, användning och tekniska möjligheter tillsammans skapar förutsättningar.

Det kanske bästa exemplet är palmolja. Om den utvinns ur palmer som odlats på avverkad djungelmark är den HVO:n sämre ur miljöprestanda än diesel. Om palmoljan utvinns ur palmer som odlas på jordbruksmark i träda är det istället det bästa miljöalternativet.

Sist ut var Lars Peter Lindfors, CTO Neste, världens största producent av HVO. Han menade att råvarubasen har stor inverkan på hur produktionen kan bedrivas. Ett exempel är de begränsningar som införts när det gäller användningen av PFAD, alltså utvunna fria fettsyror ur palmolja. Neste verkar för en bred råvarubas och använder i dag till största delen restprodukter i sin produktion.  

Seminariet avslutades med en paneldiskussion och deltagarna fick då möjligheten att göra ett medskick till beslutsfattare och åhörare:

–        Håll ut, är mitt budskap till politikerna. Håll ut för de styrmedel som ni har etablerat. Skapa inte nya bara för att tillfälliga förändringar sker på marknaden, sade Ulf Svahn, vd SPBI.

 –        Håll ur är även mitt budskap till er som sitter här. Det kommer att vara skumpigt de kommande åren, priset har gått upp redan innan reduktionsplikten, men fler aktörer kommer in på marknaden, sade Jakob Lagercrantz, grundare och ansvarig för Bränsleområdet, 2030-sekretariatet.

 –        Jag återkommer till råvarubasen. Om den görs smalare, då blir det väldigt svårt att göra en omställning, sade Carl Nyberg, vd Neste Sverige.

Moderator var Anders Josephsson, Näringspolitisk expert, Transportföretagen.