Självkörande fordon är inte lösningen

torsdag 20 juni

Näringslivet i Västmanland kan påverkas om transportnäringens rekryteringsbehov inte tas på allvar. Automatisering är inte lösningen varken på kort eller på lång sikt. Det menar Caj Luoma, som är chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Intervjun publicerades av Svenskt Näringsliv Västmanland den 19 juni

Transportnäringen har de senaste åren gjort en stor förändringsresa. Det innebär bland annat anpassningar som nya arbetssätt, nya tjänster och nya transportsystem. Den stora frågan många nu ställer sig är vad som händer med jobben inom transportnäringen i takt med den ökade digitaliseringen? Svaret är inte entydigt, vissa jobb kommer att försvinna samtidigt som det skapas nya, menar Caj Luoma. 

– Enligt vår rapport om kompetensförsörjningen när transportnäringen digitaliseras, kommer sysselsättningen troligtvis inte att påverkas omedelbart men däremot kommer behovet av kompetens att förändras med ökad efterfrågan på kunskaper inom nya teknikområden.

Även på längre sikt, fram till år 2030, kommer det att vara fortsatt stor efterfrågan på arbetskraft. Behovet av personal kommer dessutom troligen att växa när fordon automatiseras eftersom kravet på tillgänglighet förväntas öka. Men att antalet jobb med dagens arbetsuppgifter, som exempelvis underhåll och service av äldre teknik kommer att minska.

– Precis som inom flera andra branscher som teknikutvecklas, kommer nya arbetsuppgifter att växa fram. Det kan handla om fjärrstyrning, kundkontakt samt logistikplanering och datastyrt underhåll.

För att Sverige ska ha förutsättningar att ta del av teknikskiftet och för att transportnäringen ska kunna utvecklas är det viktigt att vissa åtgärder och förändringar vidtas så att kompetensförsörjningen till branschen säkras. 

– Det behövs fler fordons- och transporttekniska utbildningsplatser. Samtidigt brådskar det att se över utbildningarnas innehåll så att de är uppdaterade och relevanta och dessutom behöver de breddas för att ge eleverna en chans att ta vara på arbetstillfällen inom nya närliggande jobb som uppstår genom teknikskiftet.

Det handlar även om kvalitet i utbildningssystemet. Det måste finnas operativa resurser på regional nivå som säkerställer att samverkan mellan skola och näringsliv kommer till stånd.

– Konkret är det frågan om personal som ser till att samverkan utvecklas, blir långsiktig och som innebär att gemensamma mål nås.

För drygt ett år sedan fick Västerås ett eget Motorbranschcollege på Edströmska. Motorbranschcollege är ett kvalitetssystem som syftar till bättre matchning mellan elever och branschen och som kommer att få en allt mer viktig funktion med att säkerställa att eleverna kan tillämpa de kunskaper företagen behöver.

Det är viktigt att vi berättar och informerar om transportnäringens omställning avslutar Caj, så att inte självkörande fordon tros vara lösningen eller räddningen på transportnäringens kompetensförsörjning.

– Framförallt är det politisk långsiktighet vi behöver om vi ska säkerställa framtidens transporter, för personal kommer fortsatt att behövas inom transportnäringen både på kort och på lång sikt , avslutar Caj Luoma.

Tony Gunnarsson