Tävling om busshållplatsernas utformning

uppdaterad måndag 18 augusti 2014, 13:37

Hösten 1943 utlyste Svenska Omnibusägareförbundet (SOF) tillsammans med Stockholms-Tidningen en rikstävling om stilfulla, praktiska förslag till hållplatsskyltar, regnskydd och vänthallar. Syftet med tävlingen var att skapa både skönhet och ändamålsenlighet och att ”sammansmälta skönhetskraven med det genialt enkla och klart praktiska”.
 
Prissumman var på 1 800 kronor, vilket motsvarar drygt 34 000 kronor 2011, och över 300 bidrag strömmade in.
 
Professorn och konstnären Isaac Grünewald välkomnade tävlingen. Han menade att man i Frankrike hade en märklig förmåga att få alla trafikmärken att se måleriska och trevliga ut, och att de utgjorde en verklig poäng i landskapet. Samtidigt ansåg han att skyltarna i Sverige hade en ”gedigenhetens tråkighet”.

 
SOF-styrelsen beundrar de prisbelönta förslagen. Frv: direktör KO Gustavsson, A Carlsson, W Åström, D Haglund, G Wahlstedt och G Lydén.
SOF-styrelsen beundrar de prisbelönta förslagen.
Frv: direktör KO Gustavsson, A Carlsson, W Åström, D Haglund, G Wahlstedt och G Lydén.
Bild ur Svensk Omnibustidning nr 1-2 1944.


Grundlig genomgång av hållplatserna

Gösta Wahlstedt, direktör och ordförande i SOF, ansåg att tävlingen låg rätt i tiden. Myndigheterna hade beslutat att man måste ha bestämda hållplatser, och det ständiga inbromsandet var mycket påfrestande för bussarna. Därför tyckte han att det var viktigt att göra en grundlig genomgång av hur det såg ut på hållplatserna när frågan ändå var på tapeten. Och om man fick fram bra typer genom tävlingen skulle det vara möjligt att tillverka dem billigt, resonerade han.
 
Vinnarna presenterades den 2 februari 1944 i Stockholms-Tidningens utställningshall Stureplan 4. Utställningen ”Bättre busstrevnad” invigdes i samband med prisutdelningen. Förslagen bedömdes med hänsyn till helhetsverkan och förhållandet mellan reklam- och trafikskyltyta. Domarna skrev i sin motivering att SOF:s förbundsmärke inte fick framträda alltför mycket, eftersom hållplatsens namn och själva linjebeteckningen var viktigare för trafikanterna. Färgerna fick inte heller vara sådana att man förväxlade dem med trafikmärken.
 
Gösta Wahlstedt sa i Morgon-Tidningen att det troligen skulle bli förstepristagaren, dekoratör Gösta Dahlman från Segeltorp, som fick formge hållplatsskyltarna och andrapristagaren, ingenjör Gustaf Larsson, som fick bistå med sin praktiska konstruktion där namnen på hållplatserna växlades på löstagbara brickor.
 
De som vann i kategorierna vänthall och regnskydd var teknolog Karl-Erik Hjalmarsson, byggnadsingenjör Jan Stagh och arkitekt Allan Werner. SOF:s styrelseledamot Gunnar Lydén sa i Stockholms-Tidningen att tävlingsresultatet i dessa kategorier var över förväntan och att han hoppades att man hade funnit typer som var både vackra och ändamålsenliga och som lämpade sig för serieproduktion.
 
Författare: Eva Häggmark


 

Detta skyltförslag belönades med första pris. Det är utfört av dekoratör Gösta Dahlman, Segeltorp.
Detta skyltförslag belönades med första pris. Det är utfört av dekoratör Gösta Dahlman, Segeltorp.
 Bild ur Svensk Omnibustidning nr 1-2 1944.

Det med andra pris belönade skyltförslaget, komponerat av dir. Gustaf Larsson, Lidingö.
Det med andra pris belönade skyltförslaget, komponerat av dir. Gustaf Larsson, Lidingö.
Bild ur Svensk Omnibustidning nr 1-2 1944.