Bussarna

uppdaterad måndag 18 augusti 2014, 13:21

Bussarnas utförande har alltid varit en fråga om både säkerhet och bra arbetsmiljö. Under kriget drevs bussarna med gengas vilket inte var helt ofarligt, i samband med högertrafikomläggningen fick de flesta bussar bytas ut för att fungera i trafiken och svenska Margit Cleasson var den första kvinnliga busschauffören i världen.


Högertrafikomläggningen
Med bred politisk majoritet beslutade riksdagen i maj 1963 att införa högertrafik den 3 september 1967. Bussbranschen var i grunden positivt inställda till högertrafik.
Läs hela artikeln.

 

 

Bussarnas utförande

I Normalbestämmelser beträffande personomnibus i yrkesmässig trafik som kom i början av 1930-talet fanns regler för hur bussar skulle utrustas.
Läs hela artikeln.




 Gengasen
 När andra världskriget bröt ut gick det inte längre att få tag på bensin. 
 Lösningen blev gengas. 
 Läs hela artikeln.




 

 

Skolskjutsar
När Sverige urbaniserades fick många byskolor stänga och eleverna behövde då skjuts till närmaste tätort. Det ledde till att skolskjutsarna blev en viktig del av många taxi- och bussbolags verksamhet under 1950-talet.
Läs hela artikeln.







Skämtteckning från 30-talet

Det finns många olika sorters bussar, vilket illustreras med den här skämtteckningen från 1933.
Mer om bilden.










Margit Claesson kvinnlig pionjär

Margit Claesson blev den första kvinnliga busschauffören, väster om järnridån 1958. Hon trivdes med att köra buss dagtid och klippa biljetter, fast halkan på vintern var jobbig, tyckte hon.
Läs hela artikeln.