Exempel på arbetsmiljöuppgifter

Uppgiftsfördelningen, delegeringen kan ske i olika nivåer: Nivå 1 Övergripande ansvar för organisation, rutiner och administration. Nivå 2 Lokalt ansvara för att de rutiner som finns följs, genomförs och avrapporteras. Nivå 3 Genomför och avrapporterar utifrån rutiner och processer.

Arbetsuppgifter

  • Bevaka lagar, föreskrifter och interna regler. Informera berörda om nya föreskrifter.

  • Utifrån det behov som finns skapa policies, handlingsplaner och rutiner.

  • Svara för att företagets arbetsmiljöpolicy är känd och efterlevs inom ditt ansvarsområde.

  • Medverka i skyddsorganisationen och arbeta efter de riktlinjer som AML föreskriver.

  • Genomföra riskbedömningar när ändringar i verksamheten planeras.

  • Ta initiativ till att skyddsronder genomförs och avrapporteras.

  • Genom samverkan med medarbetarna och berörda skyddsombud sträva efter att anpassa hjälpmedel, arbetsmetoder och arbetsmiljö till vars och ens förutsättningar.

  • Tillse att skyddsinstruktioner är aktuella och följa upp att de följs.

  • Informeras om risker i arbetet och hur arbetet ska utföras.

  • Säkerställa att de maskiner, verktyg, utrustningar och produkter hanteras på ett arbetsmiljömässigt korrekt sätt.

  • Förvissa sig om att givna instruktioner uppfattas rätt och att de följs.

  • När personlig skyddsutrustning behövs säkerställa att den användas.

  • Rapportera tillbud, olyckor och arbetssjukdomar. Anmäla till Arbetsmiljöverk  och Försäkringskassa.

  • Medverka i utredning av olyckor, allvarliga tillbud och arbetssjukdomar

  • Bedöma om underställd personal har tillräcklig och aktuell kompetens för uppdraget.

  • Svara för introduktion av nyanställda och att nödvändig utbildning om arbetsmiljö genomförs.

  • Genomföra personalmöten där arbetsmiljöfrågor finns med som en naturlig del i verksamheten

  • Kontrollera att arbetet med rehabilitering och arbetsanpassning fungerar.

  • I budgetarbetet beakta de arbetsmiljöinvesteringar som behöver göras.

  • Utöva tillsyn över arbetsmiljön, följa upp verksamheten kontinuerligt i den omfattning som krävs.